Historia

Klucz do historii 6 (Podręcznik, WSiP)

Przeprowadźcie w klasie dyskusję nt. "Czy 4.57 gwiazdek na podstawie 21 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Przeprowadźcie w klasie dyskusję nt. "Czy

1
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Walka zbrojna

Plusy:

  • Opór wobec zaborcy;
  • Pragnienie odzyskania wolnej Ojczyzny;
  • Chęć walki;
  • Tworzenie nowych organizacji spiskowych;
  • Budzenie patriotyzmu wśród Polaków;
  • Uwłaszczenie chłopów przez cara Rosji;
  • Wzost świadomości narodowej, Polacy wracali do dawnych staropolskich tradycji;
  • Powstania stanowiły źródło inspiracji dla licznych poetów i artystów;

Minusy:

  • Wielka Emigracja;
  • Śmierć dziesiątek tysięcy powstańców;
  • Zaostrzenie kursu rusyfikacyjnego wobec Polaków;
  • Prześladowania o charakterze narodowym i religijnym;
  • Budowa Cytadeli Warszawskiej;
  • Likwidacja konstytucji oraz autonomii Królestwa Polskiego;
  • Likwidacja polskiego sejmu, rządu oraz armii;
  • Zamknięcie polskich uniwersytetów w Warszawie oraz w Wilnie;
  • Zsyłki polskich patriotów na Syberię;

Tworzenie kultury

Plusy:

  • Wzrost świadomości narodowej wśród Polaków;
  • Tworzenie dzieł "ku pokrzepieniu serc";
  • Budowanie oraz podtrzymywanie poczucia polskości;
  • Twórczość Henryka Sienkiewicza, Bolesława Prusa, Marii Konopnickiej, Elizy Orzeszkowej oraz Stanisława Wyspiańskiego;
  • Malarstwo Jana Matejki ukazywało nie tylko narodowe triumfy, ale także przestrogi i upomnienia;
  • Twórczość polskich powieściopisarzy dawała Polakom nadzieję na odzyskanie niepodległości;
  • Dbanie o polskie zabytki narodowe - Zamek Królewski na Wawelu oraz Kościół na Skałce w Krakowie;

Minusy:

  • Nasilenie polityki germanizacyjnej i rusyfikacyjnej zaborców;
  • Zaborcy zakazywali rozpowszechniania pieśni patriotycznych, licznych utworów literackich oraz dzieł Adama Mickiewicza;
  • Zaostrzono cenzurę;
  • Nakazano zdjęcie ze sceny warszawskiej oprery Stanisława Moniuszko pt. "Straszny dwór";

Reformy gospodarcze:

Plusy:

  • Uruchomienie wielu fabryk i zakładów na polskich ziemiach;
  • Rozwój zagłębia Staropolskiego, Dąbrowskiego oraz Górnośląskiego;
  • Powstanie nowych ośrodków przemysłu włókienniczego, maszynowego oraz hutniczego na ziemiach polskich;
  • Rozwój miast;

Minusy:

  • Ucisk i wyzysk robotników przez fabrykantów;
  • Pogłębianie się różnic społecznych;
  • Pojawienie się nowego krajobrazu, którego nieodłącznymi elementami stały się kominy fabryczne, szyby kopalniane i dworce kolejowe;
  • Zanieczyszczenie środowiska;

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

13 listopada 2017
Thx
user profile image
Gość

26 października 2017
Dzięki!
user profile image
Gość

21 października 2017
naprawde dziękuje za te odpowiedzi (: (((((:
user profile image
Magda

14 października 2017
Dziękuję :)
user profile image
Gość

16 października 2017
@Gość odpowiedź była super ułożona dziękuję i pozdrawiam😊😊😊
Informacje
Klucz do historii 6
Autorzy: Wojciech Kalwat, Małgorzata Lis
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21706

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Udostępnij zadanie