Historia

My i historia 4. Historia i społeczeństwo (Podręcznik, PWN)

Wymień i scharakteryzuj różne materiały pisarskie. 4.53 gwiazdek na podstawie 15 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Historia

Wymień i scharakteryzuj różne materiały pisarskie.

1
 Zadanie

2
 Zadanie

  • tabliczki gliniane - były najstarszym materiałem pisarskim. Po wyrobieniu gliny formowano tabliczkę, ma której spacjalnym rylcem wykonanym z trzciny odciskano znaki pisma klinowego. Wypalone tabliczki glinane zachowały się do naszych czasów.
  • papirus - był powszechnie używanym materiałem pisarskim w starożytnym Egipcie. Egipcjanie wykonywali go z rośliny zwanej ciborą papirusową. Uzyskany materiał był przechowywany w arkuszach lub łączony w długie zwoje. Tajniki produkcji papirusu były pilnie strzeżone, ponieważ pełnił on  również funkcję pieniądza.
  • pergamin - w średniowieczu jako materiału pisarskiego używano pergaminu, czyli wyprawionej skóry zwierzęcej. Przepisywaniem i ozdabianiem ksiąg zajmowali się zakonnicy.
  • papier - wynaleziono w Chinach w II wieku n.e. Do produkcji papieru wykorzystno wówczas korę drzew, jedwab a nawet stare rybackie sieci. Papier trafił do Europy około tysiąca lat później za pośrednictwem Arabów.
DYSKUSJA
user profile image
Maja

12 listopada 2017
Dzięki
user profile image
Bogumiła

23 października 2017
Dziękuję!!!!
Informacje
My i historia 4. Historia i społeczeństwo
Autorzy: Olszewska Bogumiła, Surdyk-Fertsch Wiesława
Wydawnictwo: PWN
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21878

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $$AB⊥CD$$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $$AB∥CD$$.

    odicnkirownolegle
 
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie