Historia

Zapoznaj się z zamieszczoną mapą 4.64 gwiazdek na podstawie 39 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Zapoznaj się z zamieszczoną mapą

5
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

1. Granice ZSRR - zaznaczono kolorem zielonym

    Granice Jugosławii - zaznaczono kolorem brązowym

2. Po połączeniu NRD I RFN w 1990 roku powstały Niemcy.

3. W wyniku podziału Czechosłowacji powstała: Republika Czeska oraz Słowacja.

4. Zmiany które zaszły w Europie w porównaniu z mapą z 1992 roku. 

  • Polska była pierwszym krajem, w którym obalono komunizm, stała się państwem niezależnym, odzyskała suwerenność i wolność;
  • Kolejnymi państwami, które zrzuciły sowiecką zależność były: Czechosłowacja (w 1993 r. rozpadła się na Czechy i Słowację), Węgry, Rumunia, Litwa, Łotwa, Estonia;
  • Powstały nowe państwa: Gruzja, Mołdawia, Ukraina, Białoruś;
  • W wyniku połączenia RFN i NRD powstały Niemcy;
  • W 1992 r. niepodległość ogłosiła Bośnia i Hercegowina odrywając się od Jugosławii, w której pozostały tylko dwie republiki - Serbia oraz Czarnogóra;
  •  W 2003 r. w miejsce Jugosławii pojawiła się Serbia i Czarnogóra. Stan ten nie trwał jednak długo, bo już 3 lata później Czarnogóra ogłosiła niepodległość. Natomiast w 2008 r. od Serbii oddzieliło się jeszcze Kosowo (obecnie uznawane przez 110 ze 192 państw na świecie). Ostatnią zmianą było dokonanie przez Rosję w 2014 r. aneksji Krymu, który był autonomiczną republiką Ukrainy;

 

 

DYSKUSJA
user profile image
Norbert Baran

0

2017-03-19
dlaczego ta mapa jest inna niż w książce ?
user profile image
Paulina

5127

2017-03-20
@Norbert Baran Cześć, ze względu na prawa autorskie nie możemy dać mamy takiej samej jak w książce. Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

0

2017-05-07
@Odrabiamy.pl i prawilnie, a tak po za tym to jesteście zajebiści ;) pozdro
Informacje
Wczoraj i dziś 6. Zeszyt ucznia cz. 2
Autorzy: Tomasz Maćkowski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Kwadrat

Kwadrat to prostokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości.

Przekątne kwadratu są prostopadłe, mają równą długość i wspólny środek. Przekątne tworzą z bokami kwadratu kąt 45°.

Długość jednego boku jest wymiarem kwadratu.

kwadrat
Zobacz także
Udostępnij zadanie