Uporządkuj podane przykłady konsekwencji... - Zadanie 2: Po prostu Geografia. Zakres podstawowy - strona 16
Wybierz przedmiot
Brak innych książek z tego przedmiotu
Uporządkuj podane przykłady konsekwencji... 4.83 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Geografia

Uporządkuj podane przykłady konsekwencji...

1
 Zadanie

2
 Zadanie

 

Rodzaj konsekwencji

Skutki pozytywne

Skutki negatywne

ekonomiczne i społeczne

  • duży rynek zbytu;

    Zadanie premium

    Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy 4 szkoły podstawowej

    Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
    DYSKUSJA
    klasa:
    4 szkoły podstawowej
    Informacje
    Autorzy: Marian Kupczyk, Zespół ODE
    Wydawnictwo: WSiP
    Rok wydania:
    ISBN: 9788302128868
    Autor rozwiązania
    user profile

    Damian

    35876

    Nauczyciel

    Wiedza
    Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

    Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

    Przykłady:

    • $3/{10}= 0,3$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

    • ${64}/{100}= 0,64$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

    • ${482}/{1000} = 0,482$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

    • ${45}/{10}= 4,5$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

    • ${2374}/{100}= 23,74$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

      Uwaga

    Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

    Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
    $1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$
    $3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$
    ${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$

    Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $1/3$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

    Mnożenie pisemne
    1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

      mnozenie1
       
    2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

      W naszym przykładzie:
      4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

      mnozenie2
       
    3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

      W naszym przykładzie:
      1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

      mnozenie3
       
    4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

      mnozenie4
       
    5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

    Zobacz także
    Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
    ROZWIĄZALIŚMY2834ZADAŃ
    zadania
    wiadomości
    ODPOWIEDZIELIŚMY NA6080WIADOMOŚCI
    NAPISALIŚCIE758KOMENTARZY
    komentarze
    ... i7807razy podziękowaliście
    Autorom