Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. znane jako RODO.

Dlatego aby dalej móc dostarczać Ci materiały odpowiednie do Twojego etapu edukacji, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści do Twojego zachowania. Dzięki temu możemy zapamiętywać jakie materiały są Ci potrzebne. Dbamy o Twoją prywatność, więc nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę na ich zbieranie możesz wycofać na podstronie polityka prywatności.

Klikając "Przejdź do Odrabiamy", zgadzasz się na wskazane powyżej działania. W przeciwnym wypadku, nie jesteśmy w stanie zrealizować usługi kompleksowo i prosimy o opuszczenie strony.

Polityka prywatności

Drogi Użytkowniku w każdej chwili masz prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody przed jej wycofaniem. Po cofnięciu zgody wszystkie twoje dane zostaną usunięte z serwisu. Udzielenie zgody możesz modyfikować w zakładce 'Informacja o danych osobowych'

Ciekawi świata 2 - Fizyka. Podręcznik zakres rozszerzony cz. 1 (Podręcznik, Operon)

Po równoległych bokach... 4.14 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Po równoległych bokach...

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie

Dane:

`v=2\ m/s` 

`r = 1\ Omega`  

`R = 4\ Omega` 

`l = 20\ cm = 0,2\ m` 

`B = 10^-2\ T=0,01\ T` 

Szukane:

`I = ?` 

Rozwiązanie:

Wiemy, że strumień magnetyczny jest wprost proporcjonalny do wielkości powierzchni. Korzystając z reguły Lenza wiemy, że kierunek prądu indukcyjnego jest taki, że pole magnetyczne wytwarzane przez ten prąd przeciwstawia się zmianom strumienia magnetycznego, które ten prąd wywołały. Zauważmy, że pole powierzchni zmniejsza się wraz z ruchem pręta. Z tego wynika, że strumień magnetyczny maleje. Wówczas pole indukowane musi podtrzymywać malejący strumień. Oznacza to, że linie pola magnetycznego wytwarzanego przez przewodnik będą zwrócone zgodnie z liniami pola magnetycznego, w którym ten przewodnik się znajduje. Wówczas prąd porusza się w obwodzie zgodnie z ruchem wskazówek zegara:

 

Strumień wektora indukcji magnetycznej Φ przedstawiamy wzorem:

`Phi = vecB * vecS`

gdzie Φ jest strumieniem wektora indukcji magnetycznej B przechodzącego przez dowolna powierzchnię S. Zauważmy, że wektor indukcji magnetycznej jest równoległy do wektora powierzchni, na którą będzie działać pole magnetyczne. Możemy zatem zapisać, że:

`Phi = vecB * vecS` 

`Phi =B *S*cos0^@` 

`Phi =B *S` 

Powierzchnię, na która działa pole możemy przedstawić wzorem:

`S = l*d` 

gdzie l jest długością pręta, d jest odległością pręta od opornika. Zauważmy, że odległość d będzie maleć wraz czasem poruszania się pręta:

`d = v*t` 

gdzie d jest odległością jaką pokona pręt poruszający się ze stałą prędkością v w czasie t. Siłę elektromotoryczną pomiędzy końcami przewodnika przedstawiamy wzorem:

`ccE = Phi/t` 

gdzie ε jest siłą elektromotoryczną powstającą w obwodzie, Φ jest strumieniem indukcji magnetycznej, t jest czasem ruchu pręta. Wówczas otrzymujemy, że siłę elektromotoryczną możemy przedstawić wzorem:

`ccE = Phi/t`   

`ccE = (B*S)/t` 

`ccE = (B*l*d)/t` 

`ccE = (B*l*v*t)/t` 

`ccE = B*l*v` 

Korzystając z prawa Ohma dla całego obwodu otrzymujemy wzór:

`I = ccE/(R+r)`

gdzie I jest natężeniem prądu płynącego przez obwód zamknięty o wartości siły elektromotorycznej ε, który ma opór wewnętrzny r i zewnętrzny R. Opór pręta jest wewnętrznym oporem oporem obwodu. Wówczas otrzymujemy, że:

`I = ccE/(R+r)`

`I = (B  l  v)/(R+r)`

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`I = (0,01\ T * 0,2\ m*2\ m/s)/(1\ Omega + 4\ Omega) = (0,01\ (V*strike(s))/strike(m^2) * 0,2\ strike(m) * 2\ strike(m)/strike(s))/(5\ Omega) =` 

`\ \ \ = (0,004\ V)/(5\ Omega)=0,0008\ A=0,8\ mA` 

Odp.: Natężenie prądu płynącego w obwodzie wynosi `0,8\ mA.` 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Barbara Budny
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Wielokrotności

Wielokrotność liczby otrzymamy mnożąc tę liczbę przez kolejne liczby naturalne. 

Uwaga!!!

0 jest wielokrotnością każdej liczby naturalnej. 

Każda liczba naturalna jest wielokrotnością liczby 1. 


Przykłady
:

  • wielokrotności liczby 4 to: 
    • 0, bo  `0*4=0` 
    • 4, bo  `1*4=4`  
    • 8, bo  `2*4=8`  
    • 12, bo  `3*4=12`  
    • 16, bo  `4*4=16`  
    • 20, bo  `5*4=20` , itd.  
       
  • wielokrotności liczby 8 to:
    • 0, bo  `0*8=0`  
    • 8, bo  `1*8=8`  
    • 16, bo  `2*8=16`  
    • 24, bo  `3*8=24`  
    • 32, bo  `4*8=32`  
    • 40, bo  `5*8=40`, itd.  
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom