To jest fizyka 7 (Podręcznik, Nowa Era )

Oblicz prędkość średnią samochodu... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Fizyka

 `"Dane:"`  

`s_1=120km`

`V_1=60(km)/h`

`s_2=120km`

`V_2=90(km)/h`

 `"Szukane:"`

`"v"_"śr"="?"`   

Średnia prędkość samochodu to całkowita droga przez całkowity czas. Całkowita droga wynosi:

`"s"="s"_1+"s"_2=120\ "km"+120\ "km"`

`"s"=240\ "km"`

A całkowity czas wynosi:

`"t"="t"_1+"t"_2="s"_1/"v"_1+"s"_2/"v"_2=(120\ "km")/(60\ "km"/"h")+(120\ "km")/(90\ "km"/"h")`

`"t"=2\ "h"+4/3\ "h"`  

`"t"=3\1/3\ "h"=10/3\ "h"`

Średnia prędkość samochodu wynosiła więc:

`"v"_"śr"="s"/"t"=(240\ "km")/(10/3\ "h")=72\ "km"/"h"`      

Odpowiedź: B. 72 km/h.

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Marcin Braun, Weronika Śliwa
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ania

21159

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie