Przeczytaj opis przebiegu lekcji fizyki. Wykonaj polecenia... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Przeczytaj opis przebiegu lekcji fizyki. Wykonaj polecenia...

Zadanie 6.
 Zadanie

 

Agnieszka ma rację - w przypadku pomiarów złożonych niepewności pomiarowe oblicza się inaczej niż w przypadku pomiarów prostych. - PRAWDA

Kamil ma rację - niepewności pomiarowe zaznacza się właśnie po to, żeby na podstawie wykresu uzyskać jak najdokładniejszy wynik. - PRAWDA

Michał ma rację. Masę ciężarków możemy uznać za wyznaczoną bardzo dokładnie. Na wykresie nie trzeba zaznaczać niepewności pomiarowej związanej z wyznaczaniem masy ciężąrków. - FAŁSZ

 

 

Dla poszczególnych pomiarów masa ciężarków będzie wynosiła:

 

 

 

 

 

Z zadania wynika, że niepewności pomiarowe będą wynosiły:

 

 

Wówczas wykres będzie miał postać:

 

 

Dopasowaliśmy prostą do pomiarów. Widzimy, że przechodzi ona przez punkty:

 

  

Korzystając z funkcji liniowej mamy, że:

 

Punkty A i B mają współrzędne (pomijamy podstawewe jednostki SI):

  

 

Wówczas równanie prostej wyznaczymy z układu równań:

 

 

   

 

 

 

 

Oznacza to, że równanie naszej prostej będzie miało postać:

  

Wiemy, że wzór na siłę ma postać:

 

W naszym przypadu:

 

 

Wówczas :

 

Uwzględniamy podstawowe jednostki SI:

   

 

  

Czynniki, którew wpłynęły na dokładność wyznaczenia wartości przyspieszenia ziemskiego:

[X] dokładność wyznaczenia masy ciężarków

[X] dokładność wskazań siłomierza

[X] poprawność dopasowania prostej do punktów pomiarowych

Znamy niepewności pomiarowe wagi oraz siłomierza. Dlatego umożliwia nam to wyznaczenie przyspieszenia ziemskiego wzraz z niepewnością pomiarową. Poprawnie dopasowana prosta do danych pomiarowych pozwoli na obliczenie przyspieszenia korzystając z metody regresji liniowej. Rodzaj materiału z jakiego wykonano ciężarki nie ma znaczenia w naszewj metodzie pomiarowej.

DYSKUSJA
user avatar
Arczi

9 listopada 2018
Dzięki :):)
klasa:
Informacje
Autorzy: Joanna Borgensztajn, Walentyna Kakareka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326718762
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Skala i plan

Przy wykonywaniu rysunków niektórych przedmiotów lub sporządzaniu map, planów musimy zmniejszyć rzeczywiste wymiary przedmiotów, aby rysunki zmieściły się na kartce. Są też rzeczy niewidoczne dla oka, które obserwujemy za pomocą mikroskopu, wówczas rysunki przedstawiamy w powiększeniu.
W tym celu stosujemy pewną skalę. Skala określa, ile razy dany obiekt został pomniejszony lub powiększony. Rozróżniamy zatem skale zmniejszające i zwiększające.

Skala 1:2 („jeden do dwóch”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy mniejszy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy mniejsze od rzeczywistych.

Skala 2:1 („dwa do jednego”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy większy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy większe od rzeczywistych.

Skala 1:1 oznacza, że przedstawiony obiekt jest taki sam jak rzeczywisty.

Przykład:

skala
 

Prostokąt środkowy jest wykonany w skali 1:1. Mówimy, że jest naturalnej wielkości. Prostokąt po lewej stronie został narysowany w skali 1:2, czyli jego wszystkie wymiary zostały zmniejszone dwa razy. Prostokąt po prawej stronie został narysowany w skali 2:1, czyli jego wszystkie wymiary zostały zwiększone dwa razy.

 

Przykłady na odczytywanie skali:

  • skala 1:50 oznacza zmniejszenie 50 razy
  • skala 20:1 oznacza zwiększenie 20 razy
  • skala 1:8 oznacza zmniejszenie 8 razy
  • skala 5:1 oznacza zwiększenie 5 razy
 

Plan to obraz niewielkiego obszaru, terenu, przedstawiony na płaszczyźnie w skali. Plany wykonuje się np. do przedstawienia pokoju, mieszkania, domu, rozkładu ulic w osiedlu lub mieście.

Mapa to podobnie jak plan obraz obszaru, tylko większego, przedstawiony na płaszczyźnie w skali (mapa musi uwzględniać deformację kuli ziemskiej). Mapy to rysunki terenu, kraju, kontynentu.

Skala mapy
Na mapach używa się skali pomniejszonej np. 1:1000000. Oznacza to, że 1 cm na mapie oznacza 1000000 cm w rzeczywistości (w terenie).

Przykłady na odczytywanie skali mapy
  • skala 1:500000 oznacza, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości
  • skala 1:2000 oznacza, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom