Łucznik używa strzały... 4.6 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Fizyka

Łucznik używa strzały...

1
 Zadanie

2
 Zadanie

 

 

 

Ciężar strzały wynosi:

 

 

 

 

  

 

 

Obliczamy, jaką wysokość będzie musiała pokonać strzała:

 

 

Teraz obliczamy, jaką energię potencjalną będzie miała strzała na wysokości 20 m:

 

 

Aby strzała doleciała do celu, musi otrzymać energię 18 J.

 

 W łuku z naciągniętą cięciwą należy zgromadzić energię co najmniej:

 

 

Przyrost pracy jest równy zgromadzonej energii, czyli łucznik musi wykonać pracę 36 J.

 

Tuż po oderwaniu strzały od cięciwy łuku strzała znajdowała się na wysokości 2 m, więc energię potencjalną równą:

 

Tuż po oderwaniu strzały od cięciwy łuku strzała miała 2 J energii potencjalnej. 

 

Przekształcamy wzór na energię potencjalną:

  

  

  

 

 

Energia potencjalna będzie równa 5 J na wysokości 5 m nad ziemią.

 

Energia potencjalna strzały na wysokości 20 m wynosi:

 

 

I jest to całkowita energia układu:

 

Możemy więc obliczyć energię kinetyczną strzały:

 

 

 

 

 

Energia kinetyczna strzały będzie miała wartość 15 J.

 

Aby uwzględnić opór powietrza, należy naciągnąć cięciwę łuku nieco mocniej.   

     

DYSKUSJA
user avatar
Łysy

9 marca 2018
dzieki :)
klasa:
Informacje
Autorzy: Krzysztof Horodecki i Artur Ludwikowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Ola

15971

Nauczyciel

Wiedza
Siatka prostopadłościanu

Po rozcięciu powierzchni prostopadłościanu wzdłuż kilku krawędzi i rozłożeniu go na powierzchnię płaską powstanie jego siatka. Jest to wielokąt złożony z prostokątów, czyli ścian graniastosłupa. Ten sam prostopadłościan może mieć kilka siatek.

Siatka prosopadłościanu
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom