Fizyka. Zbiór zadań. Klasy 1-3 (Zbiór zadań, WSiP)

Za pomocą jakich doświadczeń można... 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Najprostszym doświadczeniem, świadczącym o istnieniu przestrzeni międzycząsteczkowych jest ściskanie. Ściskając ciało stałe, np. drewniany klocek niewiele zmieni ono swoją objętość, co świadczy, że jest nieściśliwe, czyli przestrzenie międzycząsteczkowe są małe. Próbując ścisnąć ciecz np. w zatkanej strzykawce z wodą, widzimy, że ciecz jedynie nieco zmieniła swoją objętość. Ciecze również nie są ściśliwe, więc przestrzenie międzycząsteczkowe są niewielkie. Natomiast sprężając gaz, np. naciskając tłok zatkanej strzykawki, widzimy, że gaz zmniejszył swoją objętość, czyli przestrzenie międzycząsteczkowe są duże. 

Innym przykładem świadczącym o istnieniu przestrzeni międzycząsteczkowych jest rozpuszczanie substancji. Po wrzuceniu do wody kostek cukru obserwujemy podniesienie poziomu cieczy. Natomiast po rozpuszczeniu mniejsze cząsteczki zajmują przestrzenie między większymi cząsteczkami i poziom zmniejsza się. 

DYSKUSJA
Informacje
Fizyka. Zbiór zadań. Klasy 1-3
Autorzy: Romuald Subieta
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

5882

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie