Z fizyką w przyszłość. Zakres rozszerzony. Część 1 (Podręcznik, ZamKor / WSiP )

Skrzynie o masie 20 kg ciągniemy siłą o wartości.... 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Skrzynie o masie 20 kg ciągniemy siłą o wartości....

4
 Zadanie

Wykonujemy rysunek pomocniczy:

Wypiszmy dane liczbowe podane w zadaniu:

`m=20\ kg` 

`F=160\ N` 

`f_k = 0,4` 

`g=10\ m/s^2` 

`alpha=60^@` 

 

SIŁA NACISKU

Z rysunku widać, że:

`vecF_N=vecF_y+mvecg` 

`F_N= -F_y+mg`  

`F_N=mg-F_y` 

`F_N=mg-Fcosalpha` 

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`F_N=20\ kg*10\ m/s^2 - 160\ N*cos60^@ = 200\ N-160\ N*1/2 = 200\ N - 80\ N = 120\ N` 

 

PRZYSPIESZENIE

Korzystając z rysunku widzimy, że:

`mveca=vecF_x+vecT_k` 

`ma=F_x-T_k` 

`ma=F_x-f_kF_N` 

`ma=Fsinalpha-f_k(mg-Fcosalpha)\ \ \ \ |:m` 

`a=(Fsinalpha-f_k(mg-Fcosalpha))/m` 

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`a=(160\ N*sin60^@-0,4*(20\ kg*10\ m/s^2 - 160\ N*cos60^@))/(20\ kg) = (160\ N*sqrt3/2 - 0,4*(200\ kg*m/s^2 - 160\ N*1/2))/(20\ kg) = ` 

`= (138,564\ N-0,4*(200\ kg*m/s^2 - 80\ kg*m/s^2))/(20\ kg) = (138,564 - 0,4*120\ kg*m/s^2)/(20\ kg) = ` 

`=(138,564\ kg*m/s^2 - 48\ kg*m/s^2)/(20\ kg) = (90,564\ kg*m/s^2)/(20\ kg)=4,5282\ m/s^2~~4,5\ m/s^2`         

DYSKUSJA
user profile image
Gość

6 stycznia 2018
Czy siła Fy nie jest równa sile nacisku ?
user profile image
Ewelina

2720

7 stycznia 2018

Dzień dobry,

siła Fy jest jedną ze składowych siły nacisku. Na skrzynię działa również siła ciężkości, która ma taki sam kierunek, jak siła Fy lecz przeciwny zwrot. Dlatego wektor siły...

user profile image
Gość

28 listopada 2017
Dlaczego na rysunku nie jest zaznaczona siła reakcji podłoża na skrzynię ?
Mam na myśli siłę o kierunku pionowym i zwrocie w górę, oraz o wartości równej Fn+Fc-Fy ?
user profile image
Ewelina

2720

29 listopada 2017

Dzień dobry,

na rysunku nie zaznaczono siły reakcji podłoża, ponieważ rysunek pomocniczy ma być jak najbardziej uproszczony i powinny znajdować się na nim najistotniejsze rzeczy. W naszym przypadku siła reakcji podłoża, ...

user profile image
Celina

5 listopada 2017
Dzieki za pomoc :)
Informacje
Z fizyką w przyszłość. Zakres rozszerzony. Część 1
Autorzy: Maria Fiałkowska, Barbara Sagnowska, Jadwiga Salach
Wydawnictwo: ZamKor / WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie