Przeanalizuj powyższy tekst... 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Fizyka

Przeanalizuj powyższy tekst...

3
 Zadanie

`"a)"`

Zgodnie z tekstem możemy wyróżnić trzy najczęściej wykorzystywane obecnie źródła energii:

  • energia chemiczna ropy naftowej
  • energia chemiczna gazu ziemnego
  • energia chemiczna węgla

`"b)"`

1. W ciągu ostatnich 100 lat łączna produkcja energii ze wszystkich źródeł wzrosła około trzykrotnie. F
2. Do początku XX wieku prawie całą energię pozyskiwano jedynie z energii chemicznej oraz biopaliw. P

`"c)"`

Uzupełniamy zdania:

Głównym źródłem zasilania mechanicznych urządzeń przemysłowych i wykorzystywanych w transporcie 500 lat temu była energia kinetyczna wiatru oraz prądów wodnych. Wraz z wynalezieniem parowozu coraz większe znaczenie zaczęła odgrywać energia chemiczna pozyskiwana ze spalania węglaW drugiej połowie XX w. znaczenia nabrała energia pozyskiwana z wody i słońca, mimo to energia pozyskiwana z tych źródeł stanowiła w 2014 roku mniej niż 10 % całkowitej wykorzystywanej energii. 

`"d)"`

Ilość energii pozyskiwanej z ropy znacząco wzrosła w ostatnich dziesięcioleciach, ponieważ nastąpił również ogromny rozwój przemysłu. Ropa naftowa jest świetnym źródłem paliwa, które wykorzystywane jest np. w samochodach, a jak wiadomo dzisiejszy świat bez tych pojazdów nie funkcjonowałby tak samo. Jest ona również wykorzystywana w elektrowniach jądrowych, które stanowią teraz główne źródło energii. 

DYSKUSJA
Informacje
Spotkania z fizyką 2
Autorzy: Bartłomiej Piotrowki
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

568

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie