Rowerzysta wyruszał z domu o 14:15 i w ciągu 90 minut 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Rowerzysta wyruszał z domu o 14:15 i w ciągu 90 minut

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

Obliczamy prędkość rowerzysty:

`v=s/t=(18 \ km)/(90 \ min)=(18 \ km)/(3/2 \ h)=strike18^6 *2/strike3^2 \ (km)/h=12 \ (km)/h`

Obliczamy, która godzina była po 90 minutach ruchu rowerzysty:

`14:15+90 \ min \ => \ 14:15+ 1,5 \ h \ => \ 15:45 `

Pytają nas, jaką drogę pokonałby do godziny 16:45. Ponieważ długość drogi przemierzonej do 15:45 znamy, obliczmy jaką drogę pokonałby między 15:45 a 16:45, czyli w czasie 1 godziny. Obliczamy drogę jaką pokonałby rowerzysta w czasie 1 h  poruszając się z prędkością 12 km/h.

`v=s/t \ \ \ \ |*t`

`v*t=s`

`s=12 \ (km)/h*1 \ h=12 \ km`

Rowerzysta pokonałby jeszcze 12 km, czyli cała jego trasa miałaby długość:

`18 \ km+12 \ km=30 \ km`

Odpowiedź:

Rowerzysta pokonałby jeszcze dodatkowe 12 km, czyli do 16:45 cała droga jaką by pokonał miałaby długość 30 km.

DYSKUSJA
Informacje
To jest fizyka 1
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

3459

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

Licznikiem ułamka zwykłego jest liczba naturalna jaką utworzyłyby cyfry ułamka dziesiętnego, gdyby nie było przecinka, mianownikiem jest liczba zbudowana z cyfry 1 i tylu zer, ile cyfr po przecinku zawiera ułamek dziesiętny.

Przykłady:

  • $$0,25 = {25}/{100}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 25 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku,

  • $$4,305={4305}/{1000}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 4305 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z trzech zer, czyli liczba 1000, ponieważ trzy cyfry stoją po przecinku.

Zobacz także
Udostępnij zadanie