Cel: Obserwujemy dyfuzję (II). Schematyczny 4.83 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Schematyczne rysunek doświadczenia:

Wynik obserwacji:

Czas rozpoczęcia obserwacji: (odpowiedź indywidualna)

 

Po upływie 15 minut obserwuję powiększenie zabarwionej części jabłka. Odległość od środka do najbardziej oddalonego zabarwionego punktu wynosi 1 cm. Po upływie 30 minut obserwuję ponownie powiększenie zabarwionej części jabłka. Odległość od środka do najbardziej oddalonego zabarwionego punktu wynosi 2,3 cm. Wyjaśnienie zjawiska: Roztwór atramentu umieszczony na jabłku samorzutnie i stopniowo barwił jabłko, ponieważ zaszła dyfuzja cząsteczek jabłka z cząsteczkami atramentu.

Odpowiedź na pytanie:

Dyfuzja cieczy w jabłku jest wolniejsza od dyfuzji cieczy w wodzie. Jest to związane z tym, że cząsteczki wody, ze względu na jej ciekły stan skupienia, nieustannie się poruszają. Jabłko substancja stała. Zawiera on wprawdzie dużą ilość wody, dlatego możemy obserwować w stosunkowo krótkim czasie zjawisko dyfuzji, jednak ruchy cząsteczek nie są tak swobodne i szybkie jak w cieczy, dlatego też dyfuzja zachodzi wolniej.

DYSKUSJA
Informacje
Świat fizyki 1A
Autorzy: Maria Rozenbajgier, Ryszard Rozenbajgier, Małgorzata Godlewska, Danuta Szot-Gawlik
Wydawnictwo: ZamKor
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6705

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie