Spotkania z fizyką 2 (Podręcznik, Nowa Era)

Autokar o masie 3 ton w ciągu 2 minut zwiększył swoją prędkość z 50 km/h do 70 km/h 4.54 gwiazdek na podstawie 35 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Autokar o masie 3 ton w ciągu 2 minut zwiększył swoją prędkość z 50 km/h do 70 km/h

7
 Zadanie
8
 Zadanie
9
 Zadanie

10
 Zadanie

11
 Zadanie
12
 Zadanie
13
 Zadanie

Dane:

`m=3  t = 3000\ kg`

`t=2 min=120\ s`

`v_ p = 50\ (km)/h = 50*(10strike(00)\ m)/(36strike(00)\ s) = 500/36\ m/s = 125/9\ m/s` 

`v_k = 70\ (km)/h =70*(10strike(00)\ m)/(36strike(00)\ s) = 700/36\ m/s = 175/9\ m/s` 

Szukane:

`F = ?` 

Rozwiązanie:

Autokar zwiększa swoją prędkość, czyli porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym. Prędkość ciała w ruchu jednostajnie przyspieszonym przedstawiamy za pomocą wzoru:

`v_k = v_p + a t` 

gdzie vk jest prędkością końcową ciała, vp jest prędkością początkową ciała, a jest przyspieszeniem z jakim poruszało się to ciało, t jest czasem ruchu ciała. Wyznaczmy przyspieszenie tego ciała:

`v_k = v_p + a t \ \ \ \ |-v_p`

`v_k - v_p = a t \ \ \ \ \ |:t` 

`(v_k - v_p)/t = a` 

`a= (v_k - v_p)/t`

Siłę przedstawiamy za pomocą wzoru:

`F= m a` 

gdzie m jest masą poruszającą się z przyspieszeniem a. Z tego wynika, że siła pędu silnika ma postać:

`F = m  a` 

`F = m  (v_k - v_p)/t` 

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`F=3  000\ kg*(175/9\ m/s - 125/9\ m/s)/(120\ s)=strike(3000)^25\ kg*(50/9\ m/s)/(strike(120)^1\ s)=25*50/9\ kg*m/s^2=1250/9\ N=1242 8/9\ N~~138,(8)\ N`

Odpowiedź: Średnia siła ciągu silnika tego autokaru wynosi 138,(8) N.     

DYSKUSJA
user profile image
Karol

14 listopada 2017
dzieki!!!
user profile image
Daniel

27 października 2017
Dzieki za pomoc :)
user profile image
Lilianna

1 października 2017
Dzięki!
Informacje
Spotkania z fizyką 2
Autorzy: Grażyna Francuz-Ornat, Teresa Kulawik, Maria Nowotny-Różańsk
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

7536

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie