Przeczytaj tekst i napisz wyrazy... 4.64 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 3 Klasa
  3. Edukacja wczesnoszkolna

Przeczytaj tekst i napisz wyrazy...

1
 Zadanie

Dziadek Franka trzy miesiące temu (być) był na wycieczce w Zakopanem. (Przywieźć) Przywiózł stamtąd góralski kapelusz. Teraz Franek (występować) występuje w przedstawieniu o górach. (Grać) Gra rolę juhasa i (mieć) ma na głowie ten kapelusz. Dziadek (siedzieć) siedzi na widowni i (oklaskiwać) oklaskuje wnuczka. Kiedy skończy się przedstawienie, (zaprosić) zaprosi Franka na lody. Potem (pójść) pójdą na spacer do pobliskiego parku.

 

  • Podkreśl w tekście wskazanymi kolorami czasowniki:

Czasowniki w czasie przeszłym (podkreślamy na kolor niebieski): był, przywiózł

Czasowniki w czasie teraźniejszym (podkreślamy na kolor zielony): występuje, gra, ma, siedzi, oklaskuje

Czasowniki w czasie przyszłym (podkreślamy na kolor czerwony): zaprosi, pójdą

 

  • Wyszukaj w tekście czasowniki dwusylabowe i napisz je z przeczeniem nie

przywiózł - nie przywiózł

siedzi - nie siedzi

pójdą - nie pójdą

 

  • Wyszukaj w tekście czasowniki czterosylabowe i ułóż z nimi zdania

występuje

Moja młodsza siostra występuje w szkolnym przedstawieniu.

oklaskuje

Tata zawsze oklaskuje moje koncerty.

DYSKUSJA
user avatar
Oliwier

7 listopada 2017
dzieki :)
user avatar
Karol

2 listopada 2017
Dzięki za pomoc :):)
klasa:
Informacje
Autorzy: Jolanta Faliszewska, Grażyna Lech
Wydawnictwo: MAC
Rok wydania:
ISBN: 9788365463685
Autor rozwiązania
user profile

Ania

23770

Nauczyciel

Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom