Rozwiąż zadania. 4.6 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 3 Klasa
  3. Edukacja wczesnoszkolna

Zadanie pierwsze:

Obliczenia:

Skoro mamy 45 produktów, z których 3 nie zostały wykorzystane, to oznacza, że do wszystkich państw zostało przydzielonych 42 produkty. Ponieważ każdemu państwu przydzielono 6 produktów, to 42 produkty należy podzielić przez 6. Wówczas otrzymamy liczbę państw. Zapisujemy to w postaci następujących działań:

 

 

Odpowiedź: Na wystawie było prezentowanych 7 państw.

 

Zadanie drugie:

Obliczenia:

1 sposób: Obliczmy, ile produktów należałoby mieć, aby każde państwo miało przyporządkowanych 8 produktów. Następnie od tej liczby odejmijmy liczbę produktów, które już posiadamy:

 

 

2 sposób: Wiemy, że mamy 7 państw, którym chcemy przydzielić po 8 produktów. Jednocześnie wiemy, że każde państwo teraz ma przydzielone po 6 produktów. 3 produkty zostały wolne. Aby obliczyć liczbę potrzebnych produktów, możemy ułożyć więc następujące działanie:

 

 

 

Odpowiedź: Aby każdemu z państw przyporządkować po 8 produktów, dzieciom zabrakło 11 produktów.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Jolanta Faliszewska, Grażyna Lech
Wydawnictwo: MAC
Rok wydania:
ISBN: 9788365463388
Autor rozwiązania
user profile

Damian

24330

Nauczyciel

Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom