Chemia w zadaniach i przykładach. Zbiór zadań dla klas 7 i 8 szkoły podstawowej. (Zbiór zadań, Nowa Era )

Napisz równania reakcji chemicznych (a-g) i podaj ich interpretację słowną według przykładu 4.64 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Chemia

Napisz równania reakcji chemicznych (a-g) i podaj ich interpretację słowną według przykładu

145
 Zadanie

146
 Zadanie
147
 Zadanie
148
 Zadanie

a)

`4Na+O_2->2Na_2O`

4 atomy sodu +1 cząsteczka tlenu -> 2 cząsteczki tlenku sodu

b)

`2H_2O->2H_2+O_2`

2 cząsteczki wody -> 2 cząsteczki wodoru +1 cząsteczka tlenu

c)

`Ca+Cl_2->CaCl_2`

1 atom wapnia + 1 cząsteczka chloru -> 1 czasteczka chlorku wapnia

d)

`Mg+H_2O->MgO+H_2`

 1 atom magnezu + 1 cząsteczka wody  -> 1 cząsteczka tlenku magnezu + 1 cząsteczka wodoru

e)

`PbO+H_2->Pb+H_2O`

1 cząsteczka tlenku ołowiu(II) +1 cząsteczka wodoru -> 1 atom ołowiu +1 cząsteczka wody

f)

`2Mg+CO_2->2MgO+C`

2 atomy magnezu + 1 cząsteczka tlenku węgla(IV) -> 2 cząsteczki tlenku magnezu + 1 atom węgla

g)

`Cr_2O_3+2Al->Al_2O_3+2 Cr`

1 cząsteczka tlenku chromu(III) +2 atomy glinu -> 1 cząsteczka tlenku glinu + 2 atomy chromu

DYSKUSJA
user profile image
Tadeusz

13 kwietnia 2018
Dziękuję!
user profile image
Małgosia

5 marca 2018
Dzięki za pomoc
user profile image
Maciek

31 stycznia 2018
dzięki
Informacje
Autorzy: Teresa Kulawik, Maria Litwin, Szarota Styka-Wlazło
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Korepetytor

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie