Zaproponuj doświadczenie, które wykaże, że wodór... 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

Aparatura: dwie probówki, krystalizator, korek, gumowy wężyk

Odczynniki: woda, roztwór HCl, wiórki magnezowe, łuczywko, zapałki

Opis: Przygotowujemy krystalizator wypełniony wodą, do którego wkładamy obróconą do góry dnem probówkę. Do drugiej probówki wsypujemy wiórki magneowe, które zalewamy roztworem HCl. Probówkę zatykamy korkiem z wężykiem, który pod wodą wprowadzamy do drugiej probówki. Po pewnym czasie ostrożnie wyjmujemy probówkę z wody zatykając jej wylot palcem. Następnie do otworu probówki zbliżamy żarzące się łuczywko

Schemat:

Obserwacje: W pierwszej probówce wydziela się bezbarwny gaz, który zbiera się w drugiej probówce. Po zbliżeniu żarzącego się łuczywka do drugiej probówki łuczywko zapala się jasnym płomieniem i słychać charakterystyczny odłos wybuchu

Wnioski: Wydzielającym się gazem był wodór, który spala się w płomieniu z charakterystycznym pyknięciem.

DYSKUSJA
Informacje
Zbiór prostych zadań z chemii dla uczniów gimnazjum
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: ZamKor
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ania

2251

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie