To jest chemia. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony (Zbiór zadań, Nowa Era)

Oblicz wartość pH i pOH roztworów, w których stężenie 4.71 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

Oblicz wartość pH i pOH roztworów, w których stężenie

626
 Zadanie

627
 Zadanie

628
 Zadanie
629
 Zadanie
630
 Zadanie
631
 Zadanie

a)

Dane:

`[OH^-]=0,0001(mol)/(dm^3)=10^(-4)`

Szukane:

`pH=?`

`pOH=?`

Wzór:

`pOH=-log[OH^-]`

`pH+pOH=14\ \ =>\ \ pH=14-pOH`

Obliczenia:

`pOH=-log(0,0001)=-log(10^(-4)=-(-4)=4`

`pH=14-4=10`

 

b)

Dane:

`[OH^-]=0,00000001(mol)/(dm^3)=10^(-8)`

Szukane:

`pH=?`

`pOH=?`

Wzór:

`pOH=-log[OH^-]`

`pH+pOH=14\ \ =>\ \ pH=14-pOH`

Obliczenia:

`pOH=-log(0,00000001)=-log(10^(-8))=-(-8)=8`

`pH=14-8=6`

 

c)

Dane:

`[OH^-]=0,002(mol)/(dm^3)`

Szukane:

`pH=?`

`pOH=?`

Wzór:

`pOH=-log[OH^-]`

`pH+pOH=14\ \ =>\ \ pH=14-pOH`

Obliczenia:

`pOH=-log(0,002)=-(-2,7)=2,7`

`pH=14-2,7=11,3`

 

d)

Dane:

`[OH^-]=0,0004(mol)/(dm^3)`

Szukane:

`pH=?`

`pOH=?`

Wzór:

`pOH=-log[OH^-]`

`pH+pOH=14\ \ =>\ \ pH=14-pOH`

Obliczenia:

`pOH=-log(0,0004)=-(-3,4)=3,4`

`pH=14-3,4=10,6`

DYSKUSJA
user profile image
Emma

18 grudnia 2017
dzięki
Informacje
To jest chemia. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony
Autorzy: Stanisław Banaszkiewicz, Magdalena Kołodziejska, Elżbieta Megiel, Grażyna Świderska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Zobacz także
Udostępnij zadanie