
Przesunięcie o wektor to transformacja polegając na przesunięciu wykresu funkcji o ileś pól po osi X (w lewo lub w prawo) i po osi Y (w górę lub w dół).
Oznaczmy sobie funkcję bazową jako $f(x)$ i zawsze transformujmy wg tego wzoru:
$f(x-a)+b$
gdzie a to ilość pól wzdłuż osi x, a b ilość pól wzdłuż osi y. Oznacza to przesunięcie o wektor [a;b].
Załóżmy, że będziemy przesuwać zawsze o 5 pól, co daje wzory:
O pięć pól w górę: $f(x)+5$
O pięć pól w dół: $f(x)-5$
O pięć pól w lewo: $f(x+5)$
O pięć pól w prawo: $f(x-5)$
Możemy też przesuwać jednocześnie
O pięć pól w lewo i o pięć pól w dół: $f(x+5)-5$
Jak to wygląda na rysunku?
Spójrz na wykres:
Przesuńmy go o 3 w górę:
Wtedy musimy wszystkie punkty zgięcia przesunąć o 3 w górę a potem połączyć, tak jak zostało to przedstawione na rysunku:
Teraz nasz wzór to $f(x)+3$ Tak samo możemy zrobić z X i Y równocześnie, przesuńmy wykres bazowy (o wzorze $f(x)$):
O wektor $[-2;-1]$
Nie boimy się słowa wektor, po prostu o 2 w lewo, bo -2 powoduje, że odejmujemy od współrzędnej X dwa pola, a -1 w dół, bo odejmujemy jedno pole od Y.
Znów po punktach:
Wzór takiego nowego wykresu to $f(x+2)-1$.
Ostrosłupem nazywamy taki wielościan, którego jedna ściana jest dowolnym wielokątem (podstawa), a pozostałe ściany (ściany boczne) są trójkątami o wspólnym wierzchołku.
Ostrosłupy również mogą być:
Wysokością ostrosłupa nazywamy najkrótszy odcinek, łączący wierzchołek z płaszczyzną podstawy. Na czerwono został oznaczony kąt nachylenia krawędzi ściany do podstawy.