Dany jest dwuujemny jon... 4.75 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

Dany jest dwuujemny jon...

1
 Zadanie

a)

Uzupełniamy tabelę pamiętając, że mamy do czynienia z jonem dwuujemnym - będzie on zawierał o 2 elektrony więcej niż pierwiastek w stanie podstawowym. 

Symbol chemiczny

Nazwa pierwiastka chemicznego

Liczba

atomo-wa

masowa

protonów

elektro-nów

neutro- nów

nukleo- nów

Se

selen

34

79

34

36

45

79

b) 

Określamy położenie pierwiastka chemicznego w układzie okresowym:

Numer okresu: 4

Numer grupy: 16

 

c)

Zapisujemy skróconą konfigurację elektronową atomu pierwiastka chemicznego X. Pamiętamy, że mamy zapisać konfigurację elektronową pierwiastka, nie jonu!

 

d)

Uzupełniamy tabelę odnoszącą się do powłoki walencyjnej pierwiastka X. Z podanego wcześniej zapisu konfiguracji elektronowej możemy wywnioskować, iż powłoka walencyjna (ostatnia) ma wartość głównej liczby kwantowej n=4. Orbitale walencyjne (posiadające numer 4) to orbitale s i p. Suma elektronów walencyjnych znajdujących się na tych orbitalach wynosi 6, z czego 4 elektrony są sparowane (dwa na podpowłoce s i dwa na podpowłoce p) oraz dwa niesparowane

Główna liczba kwantowa powłoki walencyjnej

Symbole orbitali walencyjnych

Liczba elektronów walencyjnych

wszystkich

niesparowanych

4

s, p

6

2

DYSKUSJA
komentarz do zadania Dany jest dwuujemny jon... - Zadanie 1: To jest chemia 1. Maturalne karty pracy. Zakres rozszerzony - strona 5
Jagoda

3 października 2018
Dziena 👍
opinia do odpowiedzi Dany jest dwuujemny jon... - Zadanie 1: To jest chemia 1. Maturalne karty pracy. Zakres rozszerzony - strona 5
Sandra

30 sierpnia 2018
Dzięki :)
komentarz do rozwiązania Dany jest dwuujemny jon... - Zadanie 1: To jest chemia 1. Maturalne karty pracy. Zakres rozszerzony - strona 5
Wiktor

13 stycznia 2018
dzieki
komentarz do zadania Dany jest dwuujemny jon... - Zadanie 1: To jest chemia 1. Maturalne karty pracy. Zakres rozszerzony - strona 5
Zigi

2 stycznia 2018
Dziena 👍
komentarz do zadania Dany jest dwuujemny jon... - Zadanie 1: To jest chemia 1. Maturalne karty pracy. Zakres rozszerzony - strona 5
Borys

19 listopada 2017
dzieki
klasa:
Informacje
Autorzy: Małgorzata Chmurska, Elżbieta Megiel, Grażyna Świderska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326718625
Autor rozwiązania
user profile

Ania

27842

Nauczyciel

Wiedza
Skala i plan

Przy wykonywaniu rysunków niektórych przedmiotów lub sporządzaniu map, planów musimy zmniejszyć rzeczywiste wymiary przedmiotów, aby rysunki zmieściły się na kartce. Są też rzeczy niewidoczne dla oka, które obserwujemy za pomocą mikroskopu, wówczas rysunki przedstawiamy w powiększeniu.
W tym celu stosujemy pewną skalę. Skala określa, ile razy dany obiekt został pomniejszony lub powiększony. Rozróżniamy zatem skale zmniejszające i zwiększające.

Skala 1:2 („jeden do dwóch”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy mniejszy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy mniejsze od rzeczywistych.

Skala 2:1 („dwa do jednego”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy większy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy większe od rzeczywistych.

Skala 1:1 oznacza, że przedstawiony obiekt jest taki sam jak rzeczywisty.

Przykład:

skala
 

Prostokąt środkowy jest wykonany w skali 1:1. Mówimy, że jest naturalnej wielkości. Prostokąt po lewej stronie został narysowany w skali 1:2, czyli jego wszystkie wymiary zostały zmniejszone dwa razy. Prostokąt po prawej stronie został narysowany w skali 2:1, czyli jego wszystkie wymiary zostały zwiększone dwa razy.

 

Przykłady na odczytywanie skali:

  • skala 1:50 oznacza zmniejszenie 50 razy
  • skala 20:1 oznacza zwiększenie 20 razy
  • skala 1:8 oznacza zmniejszenie 8 razy
  • skala 5:1 oznacza zwiększenie 5 razy
 

Plan to obraz niewielkiego obszaru, terenu, przedstawiony na płaszczyźnie w skali. Plany wykonuje się np. do przedstawienia pokoju, mieszkania, domu, rozkładu ulic w osiedlu lub mieście.

Mapa to podobnie jak plan obraz obszaru, tylko większego, przedstawiony na płaszczyźnie w skali (mapa musi uwzględniać deformację kuli ziemskiej). Mapy to rysunki terenu, kraju, kontynentu.

Skala mapy
Na mapach używa się skali pomniejszonej np. 1:1000000. Oznacza to, że 1 cm na mapie oznacza 1000000 cm w rzeczywistości (w terenie).

Przykłady na odczytywanie skali mapy
  • skala 1:500000 oznacza, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości
  • skala 1:2000 oznacza, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom