Naukowcy postanowili sprawdzić skuteczność nowo odkrytego gatunku owada w zwalczaniu stonki ziemniaczanej 4.83 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Naukowcy postanowili sprawdzić skuteczność nowo odkrytego gatunku owada w zwalczaniu stonki ziemniaczanej

4
 Zadanie

5
 Zadanie

a)

Prawidłowo sformułowane problemy badawcze: 1, 3

Prawidłowo sformułowane hipotezy: 2, 5

 

b)

W momencie rozpoczęcia doświadczenia do szklarni z roślinami z grupy kontrolnej D. należało wprowadzić jedynie larwy stonki ziemniaczanej.

Uzasadnienie: Wprowadzenie do szklarni z roślinami grupy kontrolnej jedynie larw stonki ziemniaczanej pozwala na określenie skuteczności nowoodkrytego owada w zwalczaniu stonki. 

DYSKUSJA
user profile image
fajneauta

12-09-2017
Jeśli wprowadzimy do szklarni jedynie larwy stonki ziemniaczanej to jak sprawdzimy skuteczność nowego gatunku ?
user profile image
Monika

6540

13-09-2017
@fajneauta Cześć, jak sama nazwa wskazuje, grupa "kontrolna" nie jest grupą badawczą, dlatego nie wprowadzamy tutaj nowego gatunku. Oczekujemy, że w próbie kontrolnej larwy przeobrażą się w imago, ponieważ nie zostaną zjedzone. Za...
Informacje
Biologia na czasie. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony
Autorzy: Barbara Arciuch, Magdalena Fiałkowska-Kołek
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6537

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Dzielenie z resztą

Na początek zapoznajmy się z twierdzeniem o dzieleniu z resztą, które brzmi następująco:
"Dla pary liczb całkowitych a i b (gdzie b ≠ 0) istnieją liczby całkowite q i r, dla których spełnione jest równanie a = qb + r, gdzie 0 ≤ r < │b│. Liczby q i r nazywa się odpowiednio ilorazem i resztą z dzielenia a przez b."

Innymi słowy, dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym iloraz nie jest liczbą całkowitą.

Przykład obliczania reszty z dzielenia:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.
  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (nie dzieli się równo). Maksymalna liczba trójek, które zmieszczą się w 23 to 7.
  3. $$7 • 3 = 21$$
  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi 2, zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.
  5. Poprawny zapis działania: $$21÷3=7$$ $$r.2$$

Przykłady:

  • $$5÷2=2$$ r. 1
  • $$27÷9=3$$ r. 0
  • $$(-8)÷(-3)=3 r. 1$$
  • $$(-15)÷4=-3$$ .r -3 lub $$(-15)÷4=-4$$ r. 1

  Zapamiętaj

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Zobacz także
Udostępnij zadanie