Biologia na czasie 3. Zakres rozszerzony (Podręcznik, Nowa Era)

U królików czarna barwa sierści dominuje nad brązową barwą sierści, a obecność łat nad umaszczeniem jednolitym. 4.83 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Liceum
  2. 3 Klasa
  3. Biologia

U królików czarna barwa sierści dominuje nad brązową barwą sierści, a obecność łat nad umaszczeniem jednolitym.

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie
4
 Zadanie

5
 Zadanie

6
 Zadanie

A - allel warunkujący czarną barwę sierści

a - allel warunkujący brązową barwę sierści

B - allel warunkujący obecność łat

b - allel warunkujący umaszczenie jednolite 

 

Skoro skrzyżowano osobniki z linii czystych to są one homozygotyczne pod względem danej cechy.

Fenotyp samicy: łaciata brązowa

Genotyp samicy: aaBB

Fenotyp samca: jednolity czarny

Genotyp samca: AAbb

 

a) 

P: aaBB x AAbb

Gamety samicy: aB

Gamety samca: Ab

W pokoleniu Fwszystkie osobniki potomne będą miały genotyp AaBb, czyli będą miały czarną sierść z łatami (fenotyp).

 

b) 

Fenotyp: jednolity czarny

Możliwe genotypy osobnika o umaszczeniu czarnym jednolitym : AAbb, Aabb

F2

 

AB

Ab

aB

ab

AB

AABB

AABb

AaBB

AaBb

Ab

AABb

AAbb

AaBb

Aabb

aB

AaBB

AaBb

aaBB

aaBb

ab

AaBb

Aabb

aaBb

aabb

 

Prawdopodobieństwo wystąpienia fenotypu jednolity czarny: 3/16 = 0,1875 = 18,75%

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

19-10-2017
Dzięki za pomoc
user profile image
Gość

22-09-2017
Dzięki!!!
user profile image
Gość

21-09-2017
Dzięki za pomoc :)
Informacje
Biologia na czasie 3. Zakres rozszerzony
Autorzy: Franciszek Dubert, Marek Jurgowiak, Maria Marko-Worłowska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6971

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Zobacz także
Udostępnij zadanie