Autorzy:Zyta Sendecka

Wydawnictwo:Operon

Rok wydania:2013

Przez 10 minut, za zgodą nauczyciela 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Biologia

Przez 10 minut, za zgodą nauczyciela

5
 Zadanie

1
 Zadanie

2
 Zadanie

a) 

 

Narządy biorące udział w żuciu

Rola narządu w żuciu

Układ, do którego należy narząd

szczęka i żuchwa

stanowią bierny element, do którego przyczepione są mięśnie biorące udział w żuciu

układ kostny

zęby

powierzchnie zębowe zgniatają gumę do żucia

układ pokarmowy

mięśnie twarzy

poruszają szczęką i żuchwą, co umożliwia żucie gumy

układ mięśniowy

 

b)

Żucie gumy bezcukrowej może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na organizm człowieka. Do plusów wynikających z żucia gumy można zaliczyć m.in.  zwiększone wytwarzanie śliny, która usuwa resztki pokarmu; neutralizuje kwasy produkowane przez bakterie osadu nazębnego, przez co chroni zęby przed próchnicą; zwalczając infekcję, działa przeciwbakteryjnie. Żucie gumy powoduje także rozluźnienie mięśni twarzy (oprócz mięśni żuchwy), co wpływa na obniżenie poziomu kortyzolu, a co za tym idzie, obniżenie poziomu stresu. Do minusów wynikających ze zbyt częstegoo żucia gumy można zaliczyć przeciążenie stawu żuchwowo-skroniowego i przerost mięśni żwaczy. Mogę one doprowadzić do rozwoju burksizmu, który objawia się zgrzytaniem zębami przez sen, a to może powodować uszkodzenie zębów. Nadużywanie gumy do żucia stymuluje wydzielanie soków żołądkowych, które w zwiększonych ilościach mogą powodować uszkodzenia błony śluzowej żołądka oraz jelit,