Klasa
I gimnazjum
Przedmiot
Biologia
Wybierz ksi膮偶k臋
Biologia 1, Podr臋cznik

1

UWAGA! Ogl膮dasz stare wydanie ksi膮偶ki. Kliknij tutaj, aby przej艣膰 do strony g艂贸wnej.

Rozwi膮zanie

null

a) Cel: Obserwacja wzrostu p臋du i korzenia czosnku.

b) Ka偶dy z uczni贸w zak艂ada oba zestawy, aby m贸g艂 por贸wna膰 wyniki pr贸by do艣wiadczalnej z wynikami pr贸by kontrolnej. Zestaw贸w jest tyle, ilu uczni贸w w klasie, poniewa偶 im wi臋cej jest zestaw贸w, tym wyniki do艣wiadczenia s膮 bardziej wiarygodne.聽

c) Hipoteza: Korzenie czosnku zawsze rosn膮 w d贸艂, a jego p臋dy do g贸ry.

Wniosek: Korzenie zawsze rosn膮 w d贸艂, a p臋dy w g贸r臋 niezale偶nie od u艂o偶enia kie艂kuj膮cego nasienia.

d) Geotropizm ro艣lin polega na tym, 偶e zar贸wno wzrost korzeni, jak i p臋d贸w uzale偶niony jest od dzia艂ania si艂y grawitacji. Korzenie wykazuj膮 geotropizm dodatni, to znaczy, 偶e rosn膮 zgodnie z dzia艂aniem przyci膮gania ziemskiego, z kolei p臋dy - grawitropizm ujemny, co oznacza, 偶e ich wzrost odbywa si臋 odwrotnie do dzia艂ania si艂y grawitacji.聽

e)

  • Nale偶y przygotowa膰 dwa zestawy:

I. kontrolny: z膮bek czosnku posadzi膰 w przezroczystym naczyniu (szklanym, plastikowym) i postawi膰 go w miejscu z dost臋pem do 艣wiat艂a

II. do艣wiadczalny: z膮bek czosnku posadzi膰 w przezroczystym naczyniu (szklanym, plastikowym)聽i postawi膰 go w miejscu bez dost臋pu do 艣wiat艂a

  • Po kilku dniach nale偶y sprawdzi膰 czy korze艅 r贸s艂 w stron臋 艣wiat艂a.

f) Biologiczna nazwa "z膮bka" czosnku to nasienie.聽

Czy to rozwi膮zanie by艂o pomocne?

3

Avatar

Monika

Nauczycielka biologii

133聽966

Nauczycielka biologii i przyrody z pi臋cioletnim sta偶em. Od kilku lat tak偶e trenerka fitness propaguj膮ca aktywno艣膰 fizyczn膮 i zdrowe od偶ywianie. Uwielbia piec i gotowa膰.

Komentarze

Avatar komentatora
Aga24 wrze艣nia 2017
Dzi臋ki za pomoc
0
Avatar komentatora
Arczi25 wrze艣nia 2017
Dzi臋ki za pomoc!
0
Avatar komentatora
Dorota30 wrze艣nia 2017
Dzi臋ki za pomoc!
0