Autorzy:Ewa Kłos, Wawrzyniec Kofta, Mariola Kukier-Wyrwicka, Hanna Werblan-Jakubiec

Wydawnictwo:WSiP

Rok wydania:2015

Uzasadnij, że odpowiednie odżywianie się i utrzymywanie sprawności 4.84 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Biologia

Uzasadnij, że odpowiednie odżywianie się i utrzymywanie sprawności

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

4
 Zadanie

Zarówno odpowiednie odżywianie się i regularna aktywnośc fizyczna zapewniają zdrowie. Odpowiednia dieta pozwala na dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości składników odżywczych, czyli białek, węglowodanów i tłuszczów. Zbilansowane posiłki dostarczają także soli mineralnych i witamin, których działanie także wpływa na kondycję organizmu. Niepowinno się jeść ani za dużo ani za mało. Zarówno niedożywienie, jak i nadwaga oraz otyłość są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Skutki niedożywienia są bardzo niebezpieczne. Organizmy osób, które nie otrzymują odpowiedniej ilości składników odżywczych, czyli białek, węglowodanów oraz tłuszczów są osłabione, mają obniżoną odporność i łatwiej zapadają na choroby. Także brak dostatecznej ilości soli mineralnych i witamin w diecie wpływa na kondycję organizmu i powoduje choroby związane z niedoborami niezbędnych do funkcjonowania witamin i pierwiastków. Organizm potrzebuje energii, aby funkcjonować, a kiedy nie zostaje ona dostarczana z pożywieniem, zaczyna on spalać komórki własnego ciała, dlatego długotrwałe narażenie na głód może prowadzić także do śmierc. Otyłość z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia dolegliwości i chorób ze strony układu krążenia, a także cukrzycy. Duża masa ciała może także  być powodem schorzeń ze strony układu szkieletowego np. zrrodnienia stawów oraz innych problemów z kręgosłupem.

 

Aby zapobiec otyłości, należy zadbać o systematyczny trening. Funkcją ćwiczeń fizycznych jest nie tylko utrzymanie prawidłowej masy ciała, ale głównie utrzymanie dobrej kondycji fizycznej, a także psychicznej. Ćwiczenia wzmacniają mięśnie, kości i zwiększają ruchomość stawów, wpływają także na utrzymanie prawidłowej postawy ciała i poprawiają funkcjonowanie układu ruchu. Intensywne ćwiczenia siłowe powodują wzrost masy mięśniowej, a przez to zwiększa się siła i wytrzymałość mięśni. Regularna aktywność fizyczna wzmacnia stawy, powoduje, że więzadła i ściągna stają się bardziej wytrzymałe, co chroni przed ich uszkodzeniem. Ćwiczenia fizyczne wpływają także pozytywnie na układ krwionośny, poprawiając krążenie oraz na układ oddechowy, zwiększając pojemność życiową płuc. Aktywność fizyczna pobudza także układ nerwowy, ćwiczy pamięć oraz poprawia koordynację. Niemniej ważny jest także wpływ treningów na zdrowie psychiczne - uczestnictwo w zajęciach ruchowych, a także samodzielne trenowanie pobudza wydzielanie endorfin, które wywołują u ćwiczącego uczucie szczęścia i satysfakcji.