Uzasadnij, że odpowiednie odżywianie się i utrzymywanie sprawności 4.84 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Biologia

Uzasadnij, że odpowiednie odżywianie się i utrzymywanie sprawności

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

4
 Zadanie

Zarówno odpowiednie odżywianie się i regularna aktywnośc fizyczna zapewniają zdrowie. Odpowiednia dieta pozwala na dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości składników odżywczych, czyli białek, węglowodanów i tłuszczów. Zbilansowane posiłki dostarczają także soli mineralnych i witamin, których działanie także wpływa na kondycję organizmu. Niepowinno się jeść ani za dużo ani za mało. Zarówno niedożywienie, jak i nadwaga oraz otyłość są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Skutki niedożywienia są bardzo niebezpieczne. Organizmy osób, które nie otrzymują odpowiedniej ilości składników odżywczych, czyli białek, węglowodanów oraz tłuszczów są osłabione, mają obniżoną odporność i łatwiej zapadają na choroby. Także brak dostatecznej ilości soli mineralnych i witamin w diecie wpływa na kondycję organizmu i powoduje choroby związane z niedoborami niezbędnych do funkcjonowania witamin i pierwiastków. Organizm potrzebuje energii, aby funkcjonować, a kiedy nie zostaje ona dostarczana z pożywieniem, zaczyna on spalać komórki własnego ciała, dlatego długotrwałe narażenie na głód może prowadzić także do śmierc. Otyłość z kolei zwiększa ryzyko wystąpienia dolegliwości i chorób ze strony układu krążenia, a także cukrzycy. Duża masa ciała może także  być powodem schorzeń ze strony układu szkieletowego np. zrrodnienia stawów oraz innych problemów z kręgosłupem.

 

Aby zapobiec otyłości, należy zadbać o systematyczny trening. Funkcją ćwiczeń fizycznych jest nie tylko utrzymanie prawidłowej masy ciała, ale głównie utrzymanie dobrej kondycji fizycznej, a także psychicznej. Ćwiczenia wzmacniają mięśnie, kości i zwiększają ruchomość stawów, wpływają także na utrzymanie prawidłowej postawy ciała i poprawiają funkcjonowanie układu ruchu. Intensywne ćwiczenia siłowe powodują wzrost masy mięśniowej, a przez to zwiększa się siła i wytrzymałość mięśni. Regularna aktywność fizyczna wzmacnia stawy, powoduje, że więzadła i ściągna stają się bardziej wytrzymałe, co chroni przed ich uszkodzeniem. Ćwiczenia fizyczne wpływają także pozytywnie na układ krwionośny, poprawiając krążenie oraz na układ oddechowy, zwiększając pojemność życiową płuc. Aktywność fizyczna pobudza także układ nerwowy, ćwiczy pamięć oraz poprawia koordynację. Niemniej ważny jest także wpływ treningów na zdrowie psychiczne - uczestnictwo w zajęciach ruchowych, a także samodzielne trenowanie pobudza wydzielanie endorfin, które wywołują u ćwiczącego uczucie szczęścia i satysfakcji. 

DYSKUSJA
Informacje
Ciekawa Biologia 2
Autorzy: Ewa Kłos, Wawrzyniec Kofta, Mariola Kukier-Wyrwicka, Hanna Werblan-Jakubiec
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

2945

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Proste, odcinki i kąty

Najprostszymi figurami geometrycznymi są: punkt, prosta, półprosta i odcinek.

  1. Punkt – jest to jedno z pojęć pierwotnych, co oznacza że nie posiada formalnej definicji, jednak możemy wyobrazić go sobie jako nieskończenie małą kropkę lub ślad po wbitej cienkiej szpilce. Punkty oznaczamy wielkimi literami alfabetu.

    punkt
     
  2. Prosta – jest to jedno z pojęć pierwotnych, co oznacza że nie posiada formalnej definicji, jednak możemy wyobrazić ją sobie jako niezwykle długą i cienką, naprężona nić lub ślad zgięcia wielkiej kartki papieru.

    Możemy też powiedzieć, że prosta jest figurą geometryczną złożoną z nieskończenie wielu punktów. Prosta jest nieograniczona, czyli nie ma ani początku ani końca. Proste oznaczamy małymi literami alfabetu.
     

    prosta

    Jeżeli punkt A należy do prostej a, to mówimy, że prosta a przechodzi przez punkt A.

    prosta-punkty

    $$A∈a$$ (czyt.: punkt A należy do prostej a); $$B∈a$$; $$C∉a$$ (czyt.: punkt C nie należy do prostej a); $$D∉a$$

    Przez jeden punkt można poprowadzić nieskończenie wiele prostych.

    prosta-przechodzaca-przez-punkty

    Przez dwa różne punkty A i B można poprowadzić tylko jedną prostą. Prostą przechodzącą przez dwa różne punkty A i B oznaczamy prostą AB.
     
  3. Półprosta – jedna z dwóch części prostej, na które punkt dzieli tę prostą, wraz z tym punktem. Inaczej mówiąc półprosta to część prostej ograniczona z jednej strony punktem, który jest jej początkiem.
     

    polprosta
     
  4. Odcinek – Jeżeli dane są dwa różne punkty A i B należące do prostej, to zbiór złożony z punktów A i B oraz z tych punktów prostej AB, które są zawarte między punktami A i B, nazywamy odcinkiem AB.


    odcinekab

    Punkty A i B nazywamy nazywamy końcami odcinka. Końce odcinków oznaczamy wielkimi literami alfabetu,natomiast odcinek możemy oznaczać małymi literami.
     
  5. Łamana – jest to figura geometryczna, będąca sumą skończonej liczby odcinków. Inaczej mówiąc, łamana to figura zbudowana z odcinków w taki sposób, że koniec jednego odcinka jest początkiem następnego odcinka.


    lamana
     

    Odcinki, z których składa się łamana nazywamy bokami łamanej, a ich końce wierzchołkami łamanej.
     

    • Jeśli pierwszy wierzchołek łamanej pokrywa się z ostatnim, to łamaną nazywamy zamkniętą.

      lamana-zamknieta
       
    • Jeśli pierwszy wierzchołek nie pokrywa się z ostatnim, to łamana nazywamy otwartą.

      lamana-otwarta
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie