Bliżej biologii 3 2013 (Podręcznik, WSiP)

Scharakteryzuj wilgotny las równikowy. 4.75 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Biologia

Scharakteryzuj wilgotny las równikowy.

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

4
 Zadanie

Wilgotny las równikowy, choć zajmuje tylko 6% powierzchni naszego globu nazywany jest zielonymi płucami Ziemi. Lasy równikowe rosną w strefie równikowej Ameryki Środkowej i Południowej, wraz z Amazonią, Afryki i Azji. Charakterystycznymi cechami klimatu lasów równikowych są ciągłe deszcze i stale wysokie temperatury. W strefie równikowej nie rozróżnia się pór roku. Lasy równikowe są wiecznie zielone, a drzewa w nich rosnące są płytko ukorzenione, ze względu na grząskie podłoże. Występująca piętrowo roślinność jest bujna i bardzo zróżnicowana. Typowymi roślinami są liany, epifity - rośliny porastające inne rośliny, storczyki, kakaowce, bananowce, paprocie drzewiaste, figowce i palmy. Również świat zwierzęcy lasów deszczowych jest różnorodny i najliczniej reprezentoway jest przez owady, ze względu na sprzyjające warunki. Lasy zamieszkują także ptaki np. kolibry, papugi i tukany oraz wiele gatunków gadów, m.in. legwany, boa, kameleony. Większość zwierząt prowadzi nadrzewny tryb życia: szympansy, orangutany, goryle, leniwce, ale są też takie, które żyją na ziemi, np. jaguary. Zielone lasy równikowe są zatem domem dla ogromnej liczby gatunków roślin oraz zwierząt, ale także są największym producentem tlenu na Ziemi. Wykorzystywane są przez ludzi w celu zdobywania wielu przypraw np. cynamonu i pieprzu oraz drewna wykorzystywanego przemysłowo. Ze względu na dużą eksploatację lasów i wycinanie pod uprawę, ich obszar cały czas się zmniejsza, dlatego należy podjąć działania zapobiegające ich niszczenie. 

DYSKUSJA
Informacje
Bliżej biologii 3 2013
Autorzy: Ewa Pyłka-Gutowska, Ewa Jastrzębska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

12184

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie