Wymień cechy organizmów żyjących w wodzie 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Biologia

Wymień cechy organizmów żyjących w wodzie

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Organizmy żyjące w WODZIE:

-zwierzęta:

  • oddychanie za pomocą skrzeli; pobieranie tlenu całą powierzchnią ciała; oddychanie płucami i pobieranie tlenu znad powierzchni wody
  • poruszanie się za pomocą płetw, rzęsek, wiosłowatych odnóży
  • pokrycie ciała śluzem, który zmniejsza opór wody

-rośliny:

  • budowa roślin uzależniona jest od miejsca w zbiorniku wodnym, które zasiedlają
  • rośliny przytwierdzone do podłoża, ale wynurzone mają sztywne i mocne łodygi oraz liście, które odporne są na działanie silnych fal i wiatru
  • rośliny przytwierdzone do podłoża, ale o liściach pływających mają duże i płaskie liście, które są przystosowaniem do jak najlepszego wykorzystania światła słonecznego
  • rośliny przytwierdzone do podłoża, ale całkowicie zanurzone mają ciało wiotkie i wstęgowate liście, które poddają się ruchom wody
  • niektóre rośliny nie są przytwierdzone do podłoża korzeniami, ale pływają po powierzchni wody

 

Organizmy żyjące na LĄDZIE:

-zwierzęta:

  • przed chłodem chronią się przemieszczając się w cieplejsze miejsca lub zapadając w stan odrętwienia
  • niektóre zwierzęta żyjące w zimnym środowisku wykształcają grubą warstwę futra lub piór
  • stałocieplność ptaków i ssaków chroni je przed zmianami temperatury
  • przed gorącem chronią się chowając się w chłodne miejsca
  • wytwory skóry np. łuski, pancerze, musze chronią przed nadmierną utratą wody

-rośliny:

  • przed chłodem i nadmierną utratą wody chroni je skórka, często pokryta woskową warstwą kutykuli lub włoskami
  • rośliny pustynne gromadzą wodę w tkance wodnej mięsistych liści lub łodyg
  • w miejscach o ograniczonej ilości wody, rośliny wykształcają rozbudowane systemy korzeniowe, które znajdują się tuż pod powierzchnią ziemi. Korzenie te pobierają wodę z opadającej mgły lub rosy.
  • rośliny zimują w postaci kłączy, bulw, cebul i nasion, z których wiosną wyrastą pędy nadziemne
  • ustawianie liści w ten sposób, aby optymalnie wykorzystać światło słoneczne padające na blaszkę liściową
  • przed wiatrem rośliny chronią się w różny sposób: trawy mają elastyczne łodygi, natomiast drzewa mają grube pnie i odpowiednie ustawione gałęzie oraz rozbudowany system korzeniowy, który chroni przed wyrwaniem

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-10-09
Dzięki!!!!
Informacje
Świat biologii 3 2014
Autorzy: Małgorzata Kłyś, Andrzej Kornaś, Marcin Ryszkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

2874

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie