Określ przystosowania w budowie pierścienic 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Określ przystosowania w budowie pierścienic

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
  • Pierścienice morskie np. nereida, na odcinku głowowym posiadają oczy oraz szczęki, które służą do pobierania pokarmu. Tutaj mogą znajdować się także wąsy czuciowe. Do lokomocji służą parapodia zaopatrzone w szczecinki. U niektórych morskich pierścienic, parapodia zaopatrzone są w skrzela, które pomagają w wymianie gazowej w wodzie.
  • U pierścienic lądowych np. u dżdżownicy, nastąpiła redukcja oczu, które nie spełniałyby w glebie swojego zadania. W przedniej części ciała dżdżownicy znajduje się dużo komórek nerwowych, które pozwalają poruszającej się w glebie dżdżownicy na "badanie" tego, na co napotyka. Obecność komórek światłoczułych warunkuje wrażliwość dżdżownicy na światło. Ciało dżdżownicy pokryte jest warstwą śluzu, który ułatwia zwierzęciu poruszanie się w glebie, zmniejszając tarcie, ponadto chroni jej ciało przed wysuszeniem. Szczecinki zebrane w pęczki, wyrastające po bokach ciała wpływają na przyczepność dżdżownicy podczas poruszania się.
  • Pierścienice pasożytnicze np. pijawka, posiadają takie cechy budowy, które ułatwiają im w prowadzeniu pasożytniczego trybu życia. Dzięki przyssawkom na obu końcach ciała, mogą przyczepić się do ciała żywiciela, zaś szczęki wewnątrz otworu gębowego umożliwiają nacięcie skóry żywiciela. Podczas pobierania krwi, pijawka wydziela substancję przeciw krzepnięciu krwi, a pobraną krew może magazynować w specjalnych uchyłkach jelita.
DYSKUSJA
Informacje
Bliżej biologii 1
Autorzy: Ewa Pyłka-Gutowska, Ewa Jastrzębska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

2812

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50
  • D = 500

Korzystając z systemu rzymskiego liczbę naturalną przedstawiamy jako ciąg powyższych cyfr uporządkowanych od wartości największej do najmniejszej, a wartość liczby jest równa sumie wartości poszczególnych cyfr.

Przykłady:

  • XV → 10+5=15
  • XXXII → 10+10+10+1+1=32
  • CXXVII → 100+10+10+5+1+1=127
  • MDLVII → 1000+500+50+5+1+1=1557

W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości. W takim jednak przypadku wartość mniejszej cyfry uważamy za ujemną.

Przykłady:

  • IX → -1+10=10-1=9
  • CD → -100+500=500-100=400
  • XLII → -10+50+1+1=50-10+2=42
  • CML → -100+1000+50=1000-100+50=950

Ważne jest, że w systemie rzymskim możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie. Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

Przykład:

  • XXXII → 10+10+10+1+1=32

  Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.). Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I,II,III,IIII,IIIII,... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e. W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy, jednak pod koniec tej epoki coraz częściej używano już cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb. System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie