Omów znaczenie gospodarcze ssaków. 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Omów znaczenie gospodarcze ssaków.

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

Ssaki są bardzo różnorodną gromadą zwierząt kręgowych, dlatego znalazły zastosowanie w wielu gałęziach gospodarki. Wydaje się, że ssaki mają najważniejsze znacznie dla przemysłu spożywczego. Stanowią one podstawowe źródło mięsa - bydło, kozy, trzoda, owce, króliki, dziczyzna, ale także mleka i wyrobów mlecznych. Wełna uzyskiwana z sierści owiec, lam, kóz, wielbłądów i innych wykorzystywana jest do produkcji wyrobów włókienniczych. Skóry pochodzące od niektórych ssaków wykorzystywane są przez kaletników do wyrobu skórzanych toreb, pasków, portfeli itp. Inne natomiast do wyrobu futer, czyli odzieży wierzchniej wyrabianej ze skór zwierząt np. norek, gronostajów, nutrii. Niektóre ssaki kopytne, choć już coraz rzadziej, wykorzystywane są w gospodarstwach domowych jako siła pociągowa przy zabiegach uprawowych lub przewozie surowców np. drewna z lasu czy siana. Konie, wielbłądy czy osły mogą stanowić środek transportu. Z drugiej strony zaś np. jazda konna może stanowić rozrywkę, być czyimś hobby lub stać się formą rywalizacji w zawodach sportowych. Wiele gałęzi przemysłu jest napędzanych podczas takich imprez jak wystawy koni, psów czy kotów, a także występów cyrkowców wraz ze zwierzętami. Niektóre ssaki np. borsuk czy kuna zwalczają szkodniki upraw, z dugiej zaś strony same mogą przynosić straty. Przykładowo kuna tępi szczury i myszy żywiąc się nimi, ale może zjadać też ptactwo hodowlane i ich jaja, co generuje straty dla hodowcy. Niektóre ssaki mogą być i niestety często są szkodnikami upraw (dziki, myszy). Inne niszczą zapasy żywności (szczury, myszy) a jeszcze inne są wektorami chorób. Przenoszą np. dżumę (szczury), toksoplazmozę (koty), wściekliznę (większość ssaków).

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Małgorzata Kłyś,Joanna Stawarz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Monika

23838

Nauczyciel

Wiedza
Dzielenie z resztą

Dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym otrzymujemy pewien iloraz oraz resztę. 


Sposób wykonywania dzielenia z resztą:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.

  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (pewna część nam pozostanie). Maksymalna liczba 3, które zmieszczą się w 23 to 7.

  3. `7*3=21` 

  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi `23-21=2` , zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.

  5. Poprawny zapis działania: `23:3=7 \ "r" \ 2` $$r.2$$


Przykłady:

  • `5:2=2 \ "r" \ 1` 
    Sprawdzenie:  `2*2+1=4+1=5` 

  • `27:9=3 \ "r" \ 0` 
    Sprawdzenie:  `3*9+0=27+0=27` 

  • `53:5=10 \ "r" \ 3` 
    Sprawdzenie: `10*5+3=50+3=53` 

  • `102:20=5 \ "r" \ 2` 
    Sprawdzenie:  `5*20+2=100+2=102` 


Zapamiętaj!!!

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Wyrażenie dwumianowane

Wyrażenia dwumianowe to wyrażenia, w których występują dwie jednostki tego samego typu.

Przykłady: 5 zł 30 gr, 2 m 54 cm, 4 kg 20 dag.

Wyrażenia dwumianowe możemy zapisać w postaci ułamka dziesiętnego.

Przykład: 3 m 57 cm = 3,57 cm , bo 57 cm to 0,57 m.

Jednostki:

  • 1 cm = 10 mm; 1 mm = 0,1 cm
  • 1 dm = 10 cm; 1 cm = 0,1 dm
  • 1 m = 100 cm; 1 cm = 0,01 m
  • 1 m = 10 dm; 1 dm = 0,1 m
  • 1 km = 1000 m; 1 m = 0,001 km
  • 1 zł = 100 gr; 1 gr = 0,01 zł
  • 1 kg = 100 dag; 1 dag = 0,01 kg
  • 1 dag = 10 g; 1 g = 0,1 dag
  • 1 kg = 1000 g; 1 g = 0,001 kg
  • 1 t = 1000 kg; 1 kg = 0,001 t

Przykłady zamiany jednostek:

  • 10 zł 80 gr = 1000 gr + 80 gr = 1080 gr
  • 16 gr = 16•0,01zł = 0,16 zł
  • 1 zł 52 gr = 1,52 zł
  • 329 gr = 329•0,01zł = 3,29 zł
  • 15 kg 60 dag = 1500dag + 60dag = 1560 dag
  • 23 dag = 23•0,01kg = 0,23 kg
  • 5 kg 62 dag = 5,62 kg
  • 8 km 132 m = 8000 m+132 m = 8132 m
  • 23 cm 3 mm = 230 mm + 3 mm = 233 mm
  • 39 cm = 39•0,01m = 0,39 m
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom