Świat biologii 1 (Podręcznik, Nowa Era)

Omów znaczenie gospodarcze ssaków. 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Omów znaczenie gospodarcze ssaków.

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

Ssaki są bardzo różnorodną gromadą zwierząt kręgowych, dlatego znalazły zastosowanie w wielu gałęziach gospodarki. Wydaje się, że ssaki mają najważniejsze znacznie dla przemysłu spożywczego. Stanowią one podstawowe źródło mięsa - bydło, kozy, trzoda, owce, króliki, dziczyzna, ale także mleka i wyrobów mlecznych. Wełna uzyskiwana z sierści owiec, lam, kóz, wielbłądów i innych wykorzystywana jest do produkcji wyrobów włókienniczych. Skóry pochodzące od niektórych ssaków wykorzystywane są przez kaletników do wyrobu skórzanych toreb, pasków, portfeli itp. Inne natomiast do wyrobu futer, czyli odzieży wierzchniej wyrabianej ze skór zwierząt np. norek, gronostajów, nutrii. Niektóre ssaki kopytne, choć już coraz rzadziej, wykorzystywane są w gospodarstwach domowych jako siła pociągowa przy zabiegach uprawowych lub przewozie surowców np. drewna z lasu czy siana. Konie, wielbłądy czy osły mogą stanowić środek transportu. Z drugiej strony zaś np. jazda konna może stanowić rozrywkę, być czyimś hobby lub stać się formą rywalizacji w zawodach sportowych. Wiele gałęzi przemysłu jest napędzanych podczas takich imprez jak wystawy koni, psów czy kotów, a także występów cyrkowców wraz ze zwierzętami. Niektóre ssaki np. borsuk czy kuna zwalczają szkodniki upraw, z dugiej zaś strony same mogą przynosić straty. Przykładowo kuna tępi szczury i myszy żywiąc się nimi, ale może zjadać też ptactwo hodowlane i ich jaja, co generuje straty dla hodowcy. Niektóre ssaki mogą być i niestety często są szkodnikami upraw (dziki, myszy). Inne niszczą zapasy żywności (szczury, myszy) a jeszcze inne są wektorami chorób. Przenoszą np. dżumę (szczury), toksoplazmozę (koty), wściekliznę (większość ssaków).

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Małgorzata Kłyś,Joanna Stawarz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

19707

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie