Korzystając z dostępnych źródeł informacji 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Korzystając z dostępnych źródeł informacji

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Wybierz jeden spośród podanych przykładów.

 

I.

Nazwa gatunkowa: kumak nizinny

Występowanie: cała Polska

Cechy charakterystyczne: popielaty brzuch pokrywają jaskrawe pomarańczowe lub czerwone plamy 

 

II.

Nazwa gatunkowa: kumak górski

Występowanie: Beskid Niski i Bieszczady

Cechy charakterystyczne: jaskrawożółty brzuch pokrywają niebiesko-czarne plamy

 

III. 

Nazwa gatunkowa: rzekotka drzewna 

Występowanie: cała Polska

Cechy charakterystyczne: opuszki palców zakończone przylgami; zabarwienie ciała zmienne w zależności od otoczenia; na bokach ciała charakterystyczna pręga

 

IV. 

Nazwa gatunkowa: ropucha paskówka

Występowanie: cała Polska

Cechy charakterystyczne: ciało pokryte licznymi brodawkami i ciemnozielonymi plamami, na skórze wzdłuż kręgosłupa biegnie jasny prążek

 

v.

Nazwa gatunkowa: żaba śmieszka

Występowanie: nizinne tereny Polski

Cechy charakterystyczne: oliwkowozielona lub oliwkowobrązowa skóra, wierzch ciała pokryty ciemnobrązowymi plamami, spód zaś biały i pokryty czarnymi plamkami. Wzdłuż grzbietu biegnie jasnozielony pasek

DYSKUSJA
Informacje
Świat biologii 1
Autorzy: Małgorzata Kłyś,Joanna Stawarz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

5964

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie