Puls życia 1 (Podręcznik, Nowa Era)

Opisz znaczenie bakterii w przyrodzie 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Opisz znaczenie bakterii w przyrodzie

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
4
 Zadanie
5
 Zadanie

Znaczenie bakterii może być zarówno pozytywne i negatywne.

Dzięki swojej działalności przygotowują one środowisko bytowania dla innych organizmów, ponieważ są organizmami pionierskimi pojawiają się w miejscach, gdzie nie funkcjonuje jeszcze życie. Są saprobiontami - rozkładają martwą materię organiczną do prostych związków nieorganicznych, które mogą zostać wykorzystane przez inne organizmy np. przez rośliny. Dzięki swojej działalności użyźniają glebę. W życiu człowieka są wykorzystywane w wielu gałęziach przemysłu, które wykorzystują proces fermentacji przeprowadzanej przez bakterie. Proces fermentacji stosuje się w przemyśle mleczarskim, piekarniczym, mięsnym a także przy kiszeniu ogórków czy kapusty. Pozytywny wpływ na nasz organizm mają symbiotyczne bakterie wchodzące w skład mikroflory jelitowej. Organizmy naturalnej flory bakteryjnej oprócz fermentacji spełniają inne funkcje: pobudzają system odpornościowy, produkują witaminy (np. K) oraz hormony. Ponad to bakterie wykorzystywane są w oczyszczalniach ścieków, najczęściej przydomowych. Drobnoustroje rozkładają materię organiczną zamieniając ścieki w wodę co najmniej drugiej klasy czystości. Bakterie mogą być wykorzystywane również w celu zwalczania szkodników. Ważnym aspektem jest także przeprowadzanie badań na tych organizmach, ze względu na ich szybki wzrost i rozwój oraz dużą liczbę osobników potomnych.

Oprócz bakterii pożytecznych na co dzień mamy także styczność z bakteriami szkodliwymi dla otaczającej nas przyrody, w tym dla człowieka. Niektóre z bakterii mają zdolność enzymatycznego rozkładu białka, co powoduje gniecie produktów żywnościowych bogatych w ten składnik odżywczy np. produktów mięsnych. Inne bakterie z kolei wytwarzają toksyny (np. toksynę botulinową), będące przyczyną wielu zatruć pokarmowych, nierzadko chorób. Choroby bakteryjne mogą występować u ludzi: angina, gruźlica, zapalenie płuc, salmonelloza. Obecność bakterii w naszym ciele powoduje większe prawdopodobieństwo pojawienia się innych dolegliwości, ze wzgędu na osłabienie organizmu. Bakterie mogą wywoływać choroby także u zwierząt oraz roślin, co ma negatywny wpływ na liczebność i jakość plonów w rolnictwie oraz powoduje straty w hodowli zwierząt.

DYSKUSJA
Informacje
Puls życia 1
Autorzy: Małgorzata Jefimow, Marian Sęktas
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6904

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Zobacz także
Udostępnij zadanie