Puls życia 1 (Podręcznik, Nowa Era)

Scharakteryzuj gatunki okrytonasiennych, które mają 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Scharakteryzuj gatunki okrytonasiennych, które mają

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Korzyści, jakie niesie za sobą uprawa roślin okrytonasiennych są dla człowieka ogromne. Wiele roślin okrytonasiennych jest dla człowieka przede wszystkim głównym źródłem pożywienia - zboża (pszenica, żyto, jęczmień itp), owoce (maliny, banany, winogrona itp.), warzywa (kapusta, marchew, ziemniak itp.) to tylko nieliczne rośliny wykorzystywane przez człowieka jako pokarm. Wiele roślin ma ogromne znaczenie w kuchni jako przyprawy np. pieprz, bazylia, tymianek, cynamon, imbir itd. Z liści herbaty, tytoniu czy ziarnen kawy powstają znane na całym świecie używki. W hodowli zwierząt ludzie wykorzystują rośliny jako paszę dla zwierząt np. siano, słomę, zboża, kukurydzę i inne.  Gospodarka człowieka również opiera się na surowcach pochodzenia roślinnego. Drewno może służyć jako opał (olcha, topola) lub wykorzysuje się je do wyrobu m.in. desek (dąb), papieru, węgla drzewnego, żywic, włókien drzewnych. Drewno wykorzystywane jest także w rzeźbiarstwie. Miękkie drewno lipy często służy jako materiał, z którego przy pomocy rzeźbiarza powstają piękne rzeźby. Z kauczukowca pozyskuje się kauczuk naturalny, natomiast z gutaperkowca - gutaperkę. Z wielu roślin okrytonasiennych otrzymuje się olejki eteryczne np. brzozowy z brzozy, eukaliptusowy z eukaliptusu, goździkowy z godździków, lawendowy z lawendy itp. Większość z tych roślin znajduje zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym, w aptekach dostępnych jest wiele mieszanek ziołowych do zaparzania czy maści na bazie określonych części roślin np. maść żywokostowa z żywokostu. Z dobrodziejstw roślin okrytonasiennych korzysta także przemysł kosmetyczny (np. nagietek, oliwki). Okrytonasienne, zarówno rośliny zielne, jak i drzewiaste wykorzystywane są jako ozdoby - chętnie sadzone są w ogrodach oraz parkach, a także w doniczkach. Ludzie z chęcią stawiają rośliny ozdobne na parapetach okiennych w mieszkaniach lub na balkonach oraz wykorzystują je do wykonywania stroików i bukietów.

DYSKUSJA
Informacje
Puls życia 1
Autorzy: Małgorzata Jefimow, Marian Sęktas
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

12049

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Udostępnij zadanie