Znajdź rozwiązania dodatkowych zadań domowych
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
15.2. Rozstrzygnij, który z budynków przedstawionych poniżej – A czy B – został zaprojektowany według zasad przytoczonych we wstępie do zadania 15. Odpowiedź uzasadnij.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
Hasłem epoki jest: żadnych dzieł sztuki dla jednostek, żadnych willi z pięknym rzemiosłem i luksusową dekoracją, ale budownictwo masowe i normalizacja z zadaniem, że dobre mieszkanie dla każdego.
Jacobus Johannes Peter Oud
Nowa architektura jest ekonomiczna i funkcjonalna, tzn. że najmniejszymi nakładami materialnymi uzyskujemy największy pożytek konstrukcyjny i użytkowy.
Walter Gropius15. Podaj termin, jakim określany jest styl tej architektury.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
14. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Ekspresjonizm to kierunek w sztuce, którego jedną z głównych cech jest inspiracja marzeniami sennymi. P F 2. Fowizm to kierunek artystyczny, którego istotną cechą jest stosowanie sugestywnego, rzeczywistego koloru jako głównego środka artystycznego. P F 3. Kubizm to kierunek w sztuce, w którym artyści badali konstrukcję przedmiotu i eksperymentowali z ukazywaniem go jednocześnie z różnych ujęć perspektywicznych. P F - Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
13. Działalność w sztuce współczesnej, która jest związana z opakowaniem, z zasłanianiem lub okrywaniem przedmiotu, to
A. asamblaż.
B. ambalaż.
C. kolaż.
D. frotaż. - Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
12.2. Na podstawie zamieszczonych fotografii wymień trzy cechy charakterystyczne dla stylu zakopiańskiego.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
12.1. Podaj imię i nazwisko artysty, którego uważa się za pomysłodawcę i popularyzatora tego stylu.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
11. Przyjrzyj się lampie stołowej widocznej na ilustracji. Określ styl w sztuce, który ta lampa reprezentuje, oraz podaj dwie cechy dzieła, które są charakterystyczne dla tego stylu.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
Tekst A.
Tworzył głównie w Paryżu. W młodym wieku był dekoratorem w fabryce porcelany, gdzie ozdabiał wyroby scenami zaczerpniętymi z repertuaru malarzy rokokowych.
To zadecydowało o częstym podejmowaniu przez niego tematyki, która była przeniesieniem rokokowych scen do czasów mu współczesnych, czego przykładem jest obraz Bal w Moulin de la Galette.
Tekst B.Miał zostać prawnikiem, ale zaczął uczęszczać do Académie Suisse i to zadecydowało o wyborze drogi życiowej. Przeżył fascynację impresjonizmem, ale chciał – jak sam twierdził – stworzyć „coś tak trwałego jak sztuka muzeów”. W dążeniu do dyscypliny kompozycyjnej obrazu i powrotu do konstrukcji przedmiotów zaczął upraszczać formy, przy czym starał się ich kształt sprowadzić do brył geometrycznych: kuli, walca czy stożka. Namalował cykl obrazów przedstawiających Górę św. Wiktorii.
10. Na podstawie źródeł i własnej wiedzy zidentyfikuj artystę, o którym mowa w tekście A. oraz w tekście B. Wpisz jego nazwisko w miejscu na to przeznaczonym pod każdym tekstem.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
9. Uzupełnij tekst odpowiednimi informacjami tak, aby powstały zdania prawdziwe. Wpisz: nazwę stylu architektonicznego (1.) oraz nazwę terminu (2.).
Forma tego zamku nawiązuje do architektury (1.) ………………………….………. . Świadczą o tym między innymi otwory okienne, dzielone kolumienkami i nazywane
(2.) ………………………….……….. . - Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
8.4. Napisz, do jakiego wydarzenia historycznego odwołuje się scena przedstawiona na obrazie.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
8.3. Wymień trzy cechy kształtowania formy przez światło.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
8.2. Wymień trzy cechy kolorystyki dzieła.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
8.1. Podaj autora oraz wiek powstania dzieła.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
7.2. Powyższa budowla stanowi przykład barokowego założenia pałacowego. Na podstawie powyższych fotografii i wiedzy własnej wymień dwie cechy
charakterystyczne dla tego typy realizacji. - Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
7.1. Podaj nazwę budowli oraz nazwisko jednego z architektów.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
6.2. Określ styl w sztuce, który reprezentuje dzieło, oraz podaj dwie cechy formalne dzieła, które są charakterystyczne dla tego stylu.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
6.1. Podaj autora oraz tytuł dzieła.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
5.2. Wymień trzy cechy kompozycji dzieła.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
5.1. Podaj tytuł dzieła oraz pierwotne źródło literackie, z którego artysta zaczerpnął temat tego przedstawienia.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
4.2. Wybierz jeden z nagrobków (A–C) i dokonaj jego analizy. W swojej odpowiedzi uwzględnij
- usytuowanie nagrobka
- kompozycję
- sposób przedstawienia postaci.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
4.1. Ustal chronologię nagrobków – wpisz do tabeli oznaczenia literowe dzieł (A–C). Numer 1 odpowiada dziełu najstarszemu chronologicznie, a numer 3 – dziełu najnowszemu chronologicznie.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
3.2. Podaj nazwy dwóch stylów architektonicznych, które reprezentuje budowla przedstawiona na fotografii. Wymień po jednej cesze każdego z nich, widocznej na tej fotografii.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaPlastyka
3.1. Podaj nazwę miasta, w którym znajduje się ta budowla, oraz określ funkcję, jaką ona pierwotnie pełniła.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
2. Na podstawie zamieszczonej reprodukcji oraz wiedzy własnej podaj trzy cechy fresków pompejańskich, które pozwalają zaliczyć je do malarstwa iluzjonistycznego.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
Opis Oznaczenie literowe dzieła 1. Ta rzeźba przedstawia istotę hybrydalną, która miała strzec wejść do świątyń i grobowców. 2. Ta rzeźba przedstawia istotę hybrydalną, która miała strzec wejścia do pałacu władcy. 1.2. Zidentyfikuj dzieła na podstawie poniższych informacji. W każdym wierszu tabeli wpisz literę wybraną spośród A–C.
- Szkoła ponadpodstawowaPlastyka
Oznaczenie
literowe dziełaNazwa starożytnego kręgu kulturowego A B C 1.1. Uzupełnij tabelę. Przy oznaczeniach literowych dzieł wpisz nazwę starożytnego kręgu kulturowego (cywilizacji), który każde z nich reprezentuje.
Oznaczenie
literowe dziełaNazwa starożytnego kręgu kulturowego Uzasadnienie A Mezopotamia / Asyria Dzieło A przedstawia lamassu. B Mykeny / sztuka mykeńska Dzieło B przedstawia Lwią Bramę. C starożytny Egipt Dzieło C przedstawia sfinksa. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaPlastyka
15.2. Podaj nazwy dwóch kierunków artystycznych sztuki XX wieku, których cechy można dostrzec w reprodukowanych obrazach. Uzasadnij swoje odpowiedzi, odnosząc się do cech formalnych przedstawionych dzieł.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaPlastyka
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom dzieł autorstwa tego samego artysty.
15.1. Podaj autora dzieł.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaPlastyka
Przyjrzyj się poniższym reprodukcjom oraz przeczytaj zamieszczony fragment tekstu źródłowego.
Tekst źródłowy
Przekonania te skłaniają mnie do szukania w rzeźbie już nie czystej formy, lecz czystego rytmu plastycznego, nie struktury ciał, lecz struktury działania ciał. Nie będzie to więc, jak w przeszłości, architektura piramidy, lecz architektura spirali. Ciało w ruchu nie jest dla mnie zatem ciałem studiowanym w jego nieruchomości, a następnie przedstawionym jakby było w ruchu. Lecz ciałem rzeczywiście poruszającym się, a więc rzeczywistością żywą, całkowicie nową i oryginalną. […] Inteligentny widz z łatwością zrozumie, w jaki sposób z owej architektury spiralnej wynika symultaniczność rzeźbiarska, analogiczna do symultaniczności malarskiej […].
E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969.
14. Rozstrzygnij, która z rzeźb – A czy B – została wykonana według zasad opisanych w zamieszczonym fragmencie tekstu źródłowego. Odpowiedź uzasadnij.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaPlastyka
13.2. Porównaj sposób kształtowania formy przez światło na każdym z dzieł (A i B). W swojej odpowiedzi odnieś się do dwóch sposobów ukazania światła w dziele A i do dwóch sposobów ukazania światła w dziele B.

Jak znaleźć swoje pytanie?
Wpisuj słowa klucze:
średniowieczeteocentryzmWpisuj same równania:
(2m+1)x^3+3x^2+6mx-2=0Twoje pytanie może być inaczej sformułowane, ale dotyczyć tego samego zagadnienia.