Znajdź rozwiązania dodatkowych zadań domowych
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
23. Podaj nazwę stylu w sztuce reprezentowanego przez przedstawiony obraz. Odpowiedź uzasadnij, charakteryzując jedną widoczną cechę tego stylu.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
21.2. Rozstrzygnij, które źródło – 1. czy 2. – nawiązuje do inwestycji rozpoczętej w okresie rządów sanacji w Polsce. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do faktografii.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
21.1. Podaj nazwisko polskiego ekonomisty związanego z inwestycjami, do których odnoszą się źródła 1. i 2.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragment konstytucji marcowej
Art. 40. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może sprawować urzędu, oraz w razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej wskutek śmierci, zrzeczenia się lub innej przyczyny, zastępuje go Marszałek Sejmu.
Art. 41. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Sejm i Senat łączą się natychmiast na zaproszenie Marszałka Sejmu i pod jego przewodnictwem z samego prawa w Zgromadzenie Narodowe celem wyboru Prezydenta.
19. Wymień dwa wydarzenia z dziejów II Rzeczypospolitej, które spowodowały konieczność zastosowania zacytowanych zapisów konstytucji.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 2. XIX poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych [18 sierpnia 1920 roku]
Stany Zjednoczone ani którykolwiek ze stanów nie może obywateli Stanów Zjednoczonych pozbawić praw wyborczych ani ograniczyć ich ze względu na płeć.
17.2. Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 2. XIX poprawka do Konstytucji Stanów Zjednoczonych [18 sierpnia 1920 roku]
Stany Zjednoczone ani którykolwiek ze stanów nie może obywateli Stanów Zjednoczonych pozbawić praw wyborczych ani ograniczyć ich ze względu na płeć.
17.1. Podaj nazwę ruchu społeczno-politycznego, do którego osiągnięć odnoszą się źródła.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragment opracowania historycznego
Port w Liverpoolu był głównym ośrodkiem odpowiedzialnym za dostawy importowanej bawełny dla brytyjskiego przemysłu włókienniczego. Ponad 80% tego importu pochodziło ze Stanów Zjednoczonych. Przywódcy konfederatów wierzyli, że jest to skuteczne narzędzie nacisku, które pozwoli im skłonić Wielką Brytanię do udziału w wojnie, i nałożyli embargo na dostawy bawełny. Ceny bawełny podskoczyły z 6,25 do 27,25 pensów za funt. Import spadł z 2,6 mln bel w 1860 r. do niecałych 72 tys. w 1862 r. Pozbawieni dostaw bawełny, robotnicy nie mieli żadnego zajęcia. Pod koniec 1862 r. połowa z nich znalazła się na bruku. Blisko jedna czwarta wszystkich mieszkańców hrabstwa żyła dzięki dobroczynności społecznej. Ten okres nazwano „głodem bawełnianym”.
Na podstawie: N. Ferguson, Potęga pieniądza […], Kraków 2015, s. 96–97.
15.2. Rozstrzygnij, czy – zdaniem autora – o wprowadzeniu zakazu eksportu bawełny do Wielkiej Brytanii zdecydowała strona zwolenników czy strona przeciwników abolicjonizmu. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści źródła.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragment opracowania historycznego
Port w Liverpoolu był głównym ośrodkiem odpowiedzialnym za dostawy importowanej bawełny dla brytyjskiego przemysłu włókienniczego. Ponad 80% tego importu pochodziło ze Stanów Zjednoczonych. Przywódcy konfederatów wierzyli, że jest to skuteczne narzędzie nacisku, które pozwoli im skłonić Wielką Brytanię do udziału w wojnie, i nałożyli embargo na dostawy bawełny. Ceny bawełny podskoczyły z 6,25 do 27,25 pensów za funt. Import spadł z 2,6 mln bel w 1860 r. do niecałych 72 tys. w 1862 r. Pozbawieni dostaw bawełny, robotnicy nie mieli żadnego zajęcia. Pod koniec 1862 r. połowa z nich znalazła się na bruku. Blisko jedna czwarta wszystkich mieszkańców hrabstwa żyła dzięki dobroczynności społecznej. Ten okres nazwano „głodem bawełnianym”.
Na podstawie: N. Ferguson, Potęga pieniądza […], Kraków 2015, s. 96–97.
15.1. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
List do fabrykanta, początek XIX wieku
Dopiero co dostarczono mi informacji, że jest Pan posiadaczem tych nienawistnych maszyn [włókienniczych]. Moi ludzie pragną, bym napisał do Pana i ostrzegł, jak należy, aby Pan zniszczył je, i z tego powodu pragnę, aby Pan zrozumiał dobrze to, co piszę do Pana. Proszę przyjąć do wiadomości, że jeśli nie zostaną one zniszczone do końca następnego tygodnia, polecę jednemu z mych poruczników, by na czele 300 ludzi zburzył je.
Wiek XIX w źródłach [...], oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 2001, s. 133.
13. Wyjaśnij społeczne motywy nazwania przez autora listu maszyn parowych nienawistnymi.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragmenty dokumentów
Fragment dokumentu A: §1. Wszelka niniejszym przyznana władza ustawodawcza przysługuje Kongresowi […], który składa się z Senatu i z Izby Reprezentantów.
§2. W skład Izby Reprezentantów wchodzą członkowie wybierani co dwa lata przez ludność poszczególnych stanów […].Fragment dokumentu B: Władzę wykonawczą powierza się Dyrektoriatowi [złożonemu] z pięciu członków, wybieranych przez ciało prawodawcze w celu wykonywania czynności zgromadzenia wyborczego w imieniu narodu.
Fragment dokumentu C: Osoba króla jest święta i bezpieczna od wszystkiego […]. Dochody tak, jak […] i prerogatywy tronowi właściwe, niniejszą konstytucją […] zawarowane, tkniętymi być nie będą mogły. […] Straż, czyli rada królewska, do dozoru całości i egzekucji praw królowi dodana, składać się będzie: I-mo, z prymasa jako głowy duchowieństwa […]; 2-do, z pięciu ministrów […].
T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych […], t. 2, Rzeszów 2000, s. 28, 39–41;
Wiek XVI–XVIII w źródłach […], oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 436.
11.2. Rozstrzygnij, który z dokumentów zacytowanych we fragmentach A–C powstał najwcześniej. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do źródeł i wiedzy własnej.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragmenty dokumentów
Fragment dokumentu A: §1. Wszelka niniejszym przyznana władza ustawodawcza przysługuje Kongresowi […], który składa się z Senatu i z Izby Reprezentantów.
§2. W skład Izby Reprezentantów wchodzą członkowie wybierani co dwa lata przez ludność poszczególnych stanów […].Fragment dokumentu B: Władzę wykonawczą powierza się Dyrektoriatowi [złożonemu] z pięciu członków, wybieranych przez ciało prawodawcze w celu wykonywania czynności zgromadzenia wyborczego w imieniu narodu.
Fragment dokumentu C: Osoba króla jest święta i bezpieczna od wszystkiego […]. Dochody tak, jak […] i prerogatywy tronowi właściwe, niniejszą konstytucją […] zawarowane, tkniętymi być nie będą mogły. […] Straż, czyli rada królewska, do dozoru całości i egzekucji praw królowi dodana, składać się będzie: I-mo, z prymasa jako głowy duchowieństwa […]; 2-do, z pięciu ministrów […].
T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych […], t. 2, Rzeszów 2000, s. 28, 39–41;
Wiek XVI–XVIII w źródłach […], oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 436.
11.1. Każdemu fragmentowi dokumentu (A–C) przyporządkuj nazwę państwa, w którym dokument ten został uchwalony. Odpowiedzi zapisz poniżej.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragmenty dokumentu
My, Rady Koronne […] jednej a nierozerwalnej Rzeczypospolitej […] oznajmujemy […], iż pod tym niebezpiecznym czasem, bez króla pana zwierzchniego mieszkając, staraliśmy się o to wszyscy pilnie na zjeździe warszawskim, jako byśmy przykładem przodków swych sami między sobą pokój, sprawiedliwość, porządek i obronę Rzeczypospolitej zatrzymać i zachować mogli. […] A iż w Rzeczypospolitej naszej jest dissidium [różność] niemałe in causa religionis christianae [w sprawie religii chrześcijańskiej], zabiegając temu, aby się z tej przyczyny między ludźmi seditio [bunt] jaka szkodliwa nie wszczęła, którą po inszych królestwach […] widziemy, obiecujemy to sobie spólnie […], iż którzy jesteśmy dissidentes de religione [rozróżnieni w wierze], pokój między sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwie nie przelewać […].
Wiek XVI–XVIII w źródłach […], oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 146.
9.3. Podaj stosowaną w historiografii nazwę wydarzeń we Francji, do których nawiązali autorzy dokumentu.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragmenty dokumentu
My, Rady Koronne […] jednej a nierozerwalnej Rzeczypospolitej […] oznajmujemy […], iż pod tym niebezpiecznym czasem, bez króla pana zwierzchniego mieszkając, staraliśmy się o to wszyscy pilnie na zjeździe warszawskim, jako byśmy przykładem przodków swych sami między sobą pokój, sprawiedliwość, porządek i obronę Rzeczypospolitej zatrzymać i zachować mogli. […] A iż w Rzeczypospolitej naszej jest dissidium [różność] niemałe in causa religionis christianae [w sprawie religii chrześcijańskiej], zabiegając temu, aby się z tej przyczyny między ludźmi seditio [bunt] jaka szkodliwa nie wszczęła, którą po inszych królestwach […] widziemy, obiecujemy to sobie spólnie […], iż którzy jesteśmy dissidentes de religione [rozróżnieni w wierze], pokój między sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwie nie przelewać […].
Wiek XVI–XVIII w źródłach […], oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 146.
9.2. Podaj stosowaną w historiografii nazwę dokumentu zacytowanego w źródle.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragmenty dokumentu
My, Rady Koronne […] jednej a nierozerwalnej Rzeczypospolitej […] oznajmujemy […], iż pod tym niebezpiecznym czasem, bez króla pana zwierzchniego mieszkając, staraliśmy się o to wszyscy pilnie na zjeździe warszawskim, jako byśmy przykładem przodków swych sami między sobą pokój, sprawiedliwość, porządek i obronę Rzeczypospolitej zatrzymać i zachować mogli. […] A iż w Rzeczypospolitej naszej jest dissidium [różność] niemałe in causa religionis christianae [w sprawie religii chrześcijańskiej], zabiegając temu, aby się z tej przyczyny między ludźmi seditio [bunt] jaka szkodliwa nie wszczęła, którą po inszych królestwach […] widziemy, obiecujemy to sobie spólnie […], iż którzy jesteśmy dissidentes de religione [rozróżnieni w wierze], pokój między sobą zachować, a dla różnej wiary i odmiany w kościele krwie nie przelewać […].
Wiek XVI–XVIII w źródłach […], oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 146.
9.1. Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 1. Fragment dokumentu
[W]szystkich mieszkańców ziemi pruskiej, chełmińskiej, królewieckiej, elbląskiej i pomorskiej […] przyjęliśmy i objęliśmy w dobrowolne i samorzutne poddanie się. Przyjęliśmy ich pod rządy, opiekę, w panowanie, poddaństwo i posłuszeństwo, a brzmieniem niniejszego nie przez pomyłkę lub nieopatrznie, lecz z całą naszą wiedzą i wolą w imię Boże podejmujemy i przyjmujemy, ziemie i państwa wymienione do Królestwa Polskiego przyłączamy, ponownie włączamy, wcielamy i inkorporujemy oraz dopuszczamy, przyłączamy, włączamy do użytkowania i uczestnictwa we wszystkich dobrach, prawach, wolnościach i prerogatywach, które dotąd posiadają prałaci, panowie, szlachta Królestwa Polskiego […].
L. Matusik, Teksy źródłowe […], Wrocław 1975, s. 282.
7.2. Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 1. Fragment dokumentu
[W]szystkich mieszkańców ziemi pruskiej, chełmińskiej, królewieckiej, elbląskiej i pomorskiej […] przyjęliśmy i objęliśmy w dobrowolne i samorzutne poddanie się. Przyjęliśmy ich pod rządy, opiekę, w panowanie, poddaństwo i posłuszeństwo, a brzmieniem niniejszego nie przez pomyłkę lub nieopatrznie, lecz z całą naszą wiedzą i wolą w imię Boże podejmujemy i przyjmujemy, ziemie i państwa wymienione do Królestwa Polskiego przyłączamy, ponownie włączamy, wcielamy i inkorporujemy oraz dopuszczamy, przyłączamy, włączamy do użytkowania i uczestnictwa we wszystkich dobrach, prawach, wolnościach i prerogatywach, które dotąd posiadają prałaci, panowie, szlachta Królestwa Polskiego […].
L. Matusik, Teksy źródłowe […], Wrocław 1975, s. 282.
7.1. Rozstrzygnij, czy źródła 1. i 2. odnoszą się do tej samej wojny. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do informacji z obu źródeł.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 2. Fragmenty opracowań historycznych
Fragment A:
Koronacji dokonał arcybiskup Jakub Świnka, a w samej Wielkopolsce jego kandydatura zyskała uznanie. Trudno więc mówić tu o uzurpacji, zwłaszcza że po gwałtownej śmierci Przemysła II idea królewskiej korony polskiej znów przeszła w sferę wizji i planów, a nie faktów. […] Pod bezpośrednim władaniem nowego króla znajdowały się Małopolska i większość ziem Wielkopolski. Wkrótce też rozciągnął swą władzę na Pomorze Gdańskie, gdzie poparł go najbardziej znaczący ród Święców.
Fragment B:
Z wielkim wojskiem uderzył wprost w serce piastowskiego państwa. Spotkał wprawdzie opór, ale zbyt słaby, aby powstrzymać najeźdźców. Giecz i Kruszwica poddały się bez walki, padły Gniezno, Poznań i Ostrów (gdzie archeologicznie mamy uchwytne ślady zaciekłej obrony piastowskiej drużyny). W Poznaniu zbezczeszczono groby Piastów, z Gniezna wywieziono [relikwie świętego], a także ogromne skarby.
T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2013, s. 85;
S. Rosik, P. Wiszewski, Poczet polskich królów i książąt, Wrocław 2005, s. 212–213.5.2. Rozstrzygnij, o którym świętym – Stanisławie czy Wojciechu – jest mowa we fragmencie B ze źródła 2. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści źródła.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 2. Fragmenty opracowań historycznych
Fragment A:
Koronacji dokonał arcybiskup Jakub Świnka, a w samej Wielkopolsce jego kandydatura zyskała uznanie. Trudno więc mówić tu o uzurpacji, zwłaszcza że po gwałtownej śmierci Przemysła II idea królewskiej korony polskiej znów przeszła w sferę wizji i planów, a nie faktów. […] Pod bezpośrednim władaniem nowego króla znajdowały się Małopolska i większość ziem Wielkopolski. Wkrótce też rozciągnął swą władzę na Pomorze Gdańskie, gdzie poparł go najbardziej znaczący ród Święców.
Fragment B:
Z wielkim wojskiem uderzył wprost w serce piastowskiego państwa. Spotkał wprawdzie opór, ale zbyt słaby, aby powstrzymać najeźdźców. Giecz i Kruszwica poddały się bez walki, padły Gniezno, Poznań i Ostrów (gdzie archeologicznie mamy uchwytne ślady zaciekłej obrony piastowskiej drużyny). W Poznaniu zbezczeszczono groby Piastów, z Gniezna wywieziono [relikwie świętego], a także ogromne skarby.
T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2013, s. 85;
S. Rosik, P. Wiszewski, Poczet polskich królów i książąt, Wrocław 2005, s. 212–213.5.1. Każdemu wydarzeniu opisanemu we fragmentach A–B (źródło 2.) przyporządkuj władcę ze źródła 1., który był związany z tym wydarzeniem. Odpowiedzi zapisz poniżej.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
3.2. Rozstrzygnij, czy zaprezentowana budowla jest typowa dla cywilizacji starożytnej Grecji czy starożytnego Rzymu. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do jednego widocznego na fotografii elementu architektonicznego.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
3.1. Podaj – inną niż most – funkcję budowli zaprezentowanej na fotografii, jaką pełniła ta budowla w starożytności.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 2. Fragment opracowania historycznego
Zmarłego zabierano do domu oczyszczenia. Ciało kładziono na stole i wydobywano mózg. Jeden z kapłanów-chirurgów wyspecjalizowanych w preparowaniu zwłok nacinał prawy bok, posługując się nożem. Potem przez tę ranę wyciągał wnętrzności, w tym celu przerywał przeponę. Organy wydobyte w ten sposób umieszczano w naczyniach. Znajdowały się one pod opieką czterech synów Horusa.
Na podstawie: N. Grimal, Dzieje […], Warszawa 2016, s. 139.
1.2. Wyjaśnij wpływ wierzeń religijnych na praktyki przedstawione w źródle 2.
- Szkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 2. Fragment opracowania historycznego
Zmarłego zabierano do domu oczyszczenia. Ciało kładziono na stole i wydobywano mózg. Jeden z kapłanów-chirurgów wyspecjalizowanych w preparowaniu zwłok nacinał prawy bok, posługując się nożem. Potem przez tę ranę wyciągał wnętrzności, w tym celu przerywał przeponę. Organy wydobyte w ten sposób umieszczano w naczyniach. Znajdowały się one pod opieką czterech synów Horusa.
Na podstawie: N. Grimal, Dzieje […], Warszawa 2016, s. 139.
1.1. Rozstrzygnij, która fotografia ze źródła 1. – A, B czy C – przedstawia naczynie wykorzystywane podczas rytuału opisanego w źródle 2. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do obu źródeł.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Podaj nazwę państwa europejskiego, w którym w 1989 roku doszło do krwawego obalenia dyktatury komunistycznej.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Porównaj oceny porozumienia okrągłego stołu zaprezentowane w źródłach 1. i 2. – przedstaw jedno podobieństwo i jedną różnicę między tymi ocenami.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Rozstrzygnij, czy źródło 2. przedstawia losy formacji wojskowej, która powstała na mocy traktatu przytoczonego w źródle 1. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do obu
źródeł. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Podaj stosowane w historiografii nazwy dwóch totalitaryzmów, do których nawiązuje tytuł książki.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Wyjaśnij przesłanie rysunku, interpretując jego dwa elementy graficzne i tytuł. W odpowiedzi uwzględnij kontekst historyczny z roku powstania tego rysunku
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Rozstrzygnij, czy rewolucja, o której informuje czasopismo B, zakończyła się obaleniem monarchii w Rosji. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do faktografii.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Rozstrzygnij, które z czasopism ukazanych w źródle 2. – A czy B – prezentowało treści zbieżne z poglądami autora źródła 1. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do informacji z tekstu i właściwej strony tytułowej czasopisma.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaHistoria
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.

Jak znaleźć swoje pytanie?
Wpisuj słowa klucze:
średniowieczeteocentryzmWpisuj same równania:
(2m+1)x^3+3x^2+6mx-2=0Twoje pytanie może być inaczej sformułowane, ale dotyczyć tego samego zagadnienia.