Znajdź rozwiązania dodatkowych zadań domowych
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 5.3.
Planetoida Chiron obiega Słońce po orbicie eliptycznej, a Ziemia obiega Słońce po orbicie, którą w przybliżeniu możemy potraktować jako kołową. Poniżej podano niektóre dane dotyczące ruchu orbitalnego Chirona oraz Ziemi względem Słońca (podane odległości są zaokrąglone do części dziesiętnych jednostki astronomicznej):
- najmniejsza odległość Chirona od środka Słońca jest równa rP =8,5 au
- największa odległość Chirona od środka Słońca jest równa rA =18,9 au
- odległość Ziemi od środka Słońca jest równa aZ =1,00 au
- okres obiegu Ziemi dookoła Słońca wynosi TZ = 1 rok ziemski.
W zadaniu pomijamy wpływ innych ciał (oprócz Słońca) na ruch Chirona oraz na ruch Ziemi. Orbitę Chirona (z zachowaniem skali elipsy) zilustrowano na rysunku poniżej.
Oblicz okres obiegu Chirona wokół Słońca. Zapisz obliczenia. Wynik podaj w latach ziemskich.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 5.2.
Planetoida Chiron obiega Słońce po orbicie eliptycznej, a Ziemia obiega Słońce po orbicie, którą w przybliżeniu możemy potraktować jako kołową. Poniżej podano niektóre dane dotyczące ruchu orbitalnego Chirona oraz Ziemi względem Słońca (podane odległości są zaokrąglone do części dziesiętnych jednostki astronomicznej):
- najmniejsza odległość Chirona od środka Słońca jest równa rP =8,5 au
- największa odległość Chirona od środka Słońca jest równa rA =18,9 au
- odległość Ziemi od środka Słońca jest równa aZ =1,00 au
- okres obiegu Ziemi dookoła Słońca wynosi TZ = 1 rok ziemski.
W zadaniu pomijamy wpływ innych ciał (oprócz Słońca) na ruch Chirona oraz na ruch Ziemi. Orbitę Chirona (z zachowaniem skali elipsy) zilustrowano na rysunku poniżej.
Wartość prędkości liniowej Chirona w położeniu najbliższym Słońca (punkt 𝑃 orbity na rysunku) oznaczymy jako vP.
Wartość prędkości liniowej Chirona w położeniu najdalszym od Słońca (punkt 𝐴 orbity na rysunku) oznaczymy jako vA.
Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Prawidłowy związek pomiędzy vP a vA to
A. vP=18,9/8,5vA ponieważ w ruchu Chirona wokół Słońca nie zmienia się jego 1. pęd. B. vP=vA 2. moment pędu. C. vP=8,5/18,9vA 3. energia kinetyczna. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 12.3.
Zadanie 12.
Izotop plutonu 23994Pu ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany α.
Podczas rozpadu jądra tego izotopu powstają cząstka α oraz jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X.
Przyjmij, że w opisanym rozpadzie α:
- iloraz masy jądra pierwiastka X i masy cząstki α wynosi w zaokrągleniu:
- w chwili tuż przez opisanym rozpadem jądro plutonu 23994Pu było nieruchome
- wartości prędkości jądra pierwiastka X i cząstka α - powstałych po rozpadzie jądra plutonu 23994Pu - są dużo mniejsze od wartości prędkości światła w próżni.
Zadanie 12.3.
Próbka Z zawierająca izotop plutonu 23994Pu wytwarza energię w postaci ciepła na skutek rozpadu promieniotwórczego tego izotopu plutonu. Moc cieplną generowaną przez tę próbkę oznaczamy jako P.
Próbka Z - w pewnej chwili t0 - wytwarzała moc cieplną równą P0 = 100 J/s.
Dokładnie po czasie t = 5 lat od chwili t0 moc cieplna spadła do wartości P = 96,13 J/s.
Przyjmij, że moc cieplna wytwarzana przez próbkę Z jest wprost proporcjonalna do liczby jąder izotopu plutonu 23994Pu pozostających w próbce Z.
Oblicz T - czas połowicznego rozpadu izotopu plutonu 23994Pu. Zapisz obliczenia. Wynik podaj w latach, zaokrąglony do dwóch cyfr znaczących.
Wskazówka:
1) Jeśli oraz ac = b oraz a > 0, a ≠ 1, b > 0, to c = logab.
2) Możesz wykorzystać wzór: logab = (log10b)/(log10a) dla a > 0, a ≠ 1, b > 0.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 9.2.
Wiązka niespolaryzowanego światła o natężeniu I pada prostopadle na polaryzator liniowy P1. Światło, które przeszło przez polaryzator P1, dalej pada prostopadle na polaryzator liniowy P2. Opisaną sytuację przedstawia rysunek 1. Przyjmij następujące warunki i oznaczenia:
-
natężenie światła po przejściu przez P1 oznaczmy jako I1, przy czym I1=1/2I
-
natężenie światła po przejściu przez P2 oznaczmy jako I2
-
kąt między osiami polaryzacji O1 oraz O2 polaryzatorów P1 oraz P2 oznaczmy jako α
-
amplitudę fali elektromagnetycznej (amplitudę natężenia pola elektrycznego) po przejściu przez P1 oznaczmy jako E1, a po przejściu przez P2 oznaczmy jako E2. Wartości tych wektorów oznaczymy – odpowiednio – jako E1 oraz E2.
Na rysunku 2. przedstawiono widok w płaszczyźnie równoległej do obu polaryzatorów. Oznaczono na nim osie polaryzacji O1 oraz O2 obu polaryzatorów oraz wektor E1.
Polaryzatory ustawiono tak, że ich osie polaryzacji były względem siebie pod kątem α = 45°.
Oceń prawdziwość poniższych zależności. Zaznacz P, jeśli zależność jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
1. E1 = √2E2 P F 2. I1=2I2 P F 3. I=4I2 P F -
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 9.1.
Wiązka niespolaryzowanego światła o natężeniu I pada prostopadle na polaryzator liniowy P1. Światło, które przeszło przez polaryzator P1, dalej pada prostopadle na polaryzator liniowy P2. Opisaną sytuację przedstawia rysunek 1. Przyjmij następujące warunki i oznaczenia:
-
natężenie światła po przejściu przez P1 oznaczmy jako I1, przy czym I1=1/2I
-
natężenie światła po przejściu przez P2 oznaczmy jako I2
-
kąt między osiami polaryzacji O1 oraz O2 polaryzatorów P1 oraz P2 oznaczmy jako α
-
amplitudę fali elektromagnetycznej (amplitudę natężenia pola elektrycznego) po przejściu przez P1 oznaczmy jako E1, a po przejściu przez P2 oznaczmy jako E2. Wartości tych wektorów oznaczymy – odpowiednio – jako E1 oraz E2.
Na rysunku 2. przedstawiono widok w płaszczyźnie równoległej do obu polaryzatorów. Oznaczono na nim osie polaryzacji O1 oraz O2 obu polaryzatorów oraz wektor E1.
Na rysunku 2. narysuj wektor E2– amplitudę natężenia pola elektrycznego po przejściu światła przez polaryzator P2. Zachowaj odpowiedni kierunek, właściwy zwrot oraz długość wektora, odpowiadającą jego wartości.
-
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 12.2.
Zadanie 12.
Izotop plutonu 23894Pu ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany α.
Podczas rozpadu jądra tego izotopu plutonu powstają cząstka α oraz jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X.
Przyjmij, że w opisanym rozpadzie α:- iloraz masy jądra pierwiastka X i masy cząstki α wynosi w zaokrągleniu
mX/mα=58,5
- w chwili tuż przed opisanym rozpadem jądro plutonu 23894Pu było nieruchome
- wartości prędkości jądra pierwiastka X i cząstki α – powstałych po rozpadzie jądra plutonu 23894Pu – są dużo mniejsze od wartości prędkości światła w próżni.
Zadanie 12.2.
Energie kinetyczne jądra pierwiastka X i cząstki α, tuż po rozpadzie jądra 23894Pu, oznaczymy – odpowiednio – jako Ekin X i Ekin α.
Oblicz iloraz Ekin X / Ekin α. Zapisz obliczenia.
Wskazówka: Skorzystaj z zasady zachowania pędu.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 5.1.
Planetoida Chiron obiega Słońce po orbicie eliptycznej, a Ziemia obiega Słońce po orbicie, którą w przybliżeniu możemy potraktować jako kołową. Poniżej podano niektóre dane dotyczące ruchu orbitalnego Chirona oraz Ziemi względem Słońca (podane odległości są zaokrąglone do części dziesiętnych jednostki astronomicznej):
- najmniejsza odległość Chirona od środka Słońca jest równa rP =8,5 au
- największa odległość Chirona od środka Słońca jest równa rA =18,9 au
- odległość Ziemi od środka Słońca jest równa aZ =1,00 au
- okres obiegu Ziemi dookoła Słońca wynosi TZ = 1 rok ziemski.
W zadaniu pomijamy wpływ innych ciał (oprócz Słońca) na ruch Chirona oraz na ruch Ziemi. Orbitę Chirona (z zachowaniem skali elipsy) zilustrowano na rysunku poniżej.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
1. Wektor przyśpieszenia Chirona jest zwrócony do środka Słońca. P F 2. Orbita Chirona ma punkt wspólny z orbitą Ziemi. P F 3. Okres obiegu Chirona dookoła Słońca jest mniejszy od okresu obiegu Ziemi dookoła Słońca. P F - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 3.2.
Fale dźwiękowe o dużych częstotliwościach (np. ultradźwięki) mogą w ośrodkach rozchodzić się w postaci wąskich wiązek. Gdy wiązka fali ultradźwiękowej pada na granicę dwóch ośrodków, to – w zależności m.in. od kąta padania na tę granicę – może częściowo wniknąć do drugiego ośrodka i częściowo się odbić od granicy albo może całkowicie się odbić od granicy ośrodków.
W zadaniu przyjmij, że:
- wartość prędkości dźwięku w powietrzu jest równa vp=340 m/s
- wartość prędkości dźwięku w wodzie jest równa vw=1450 m/s .
Zwróć uwagę na to, że wartość prędkości dźwięku w wodzie jest większa od wartości prędkości dźwięku w powietrzu.
Rozważamy wiązkę ultradźwięków, która biegnie w powietrzu i pada na taflę wody pod kątem αp=45°. Tylko jeden z rysunków A–C prawidłowo przedstawia dalszy bieg tej wiązki ultradźwięków od granicy powietrze – woda. Kreską przerywaną oznaczono linie pomocnicze.
Ustal dalszy bieg wiązki ultradźwięków od granicy powietrze – woda. Wykorzystaj odpowiednie prawa / zależności fizyczne i wykonaj niezbędne obliczenia, które doprowadzą do tego ustalenia.
Następnie zaznacz rysunek (spośród A–C), na którym prawidłowo przedstawiono dalszy bieg wiązki ultradźwięków od granicy powietrze – woda.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 12.1.
Zadanie 12.
Izotop plutonu 23894Pu ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany α.
Podczas rozpadu jądra tego izotopu plutonu powstają cząstka α oraz jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X.
Przyjmij, że w opisanym rozpadzie α:- iloraz masy jądra pierwiastka X i masy cząstki α wynosi w zaokrągleniu
mX/mα=58,5
- w chwili tuż przed opisanym rozpadem jądro plutonu 23894Pu było nieruchome
- wartości prędkości jądra pierwiastka X i cząstki α – powstałych po rozpadzie jądra plutonu 23894Pu – są dużo mniejsze od wartości prędkości światła w próżni.
Zadanie 12.1.
Poniżej przedstawiono schemat rozpadu α jądra plutonu 23894Pu.
23894Pu → ......X + α
symbol (lub nazwa) pierwiastka X: ................
Uzupełnij powyższy schemat tak, aby powstało równanie rozpadu α. Wpisz w wykropkowane miejsca w schemacie właściwe liczby: atomową i masową, a pod schematem – symbol (lub nazwę) pierwiastka X, którego jądro powstaje w tym rozpadzie. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 3.1.
Fale dźwiękowe o dużych częstotliwościach (np. ultradźwięki) mogą w ośrodkach rozchodzić się w postaci wąskich wiązek. Gdy wiązka fali ultradźwiękowej pada na granicę dwóch ośrodków, to – w zależności m.in. od kąta padania na tę granicę – może częściowo wniknąć do drugiego ośrodka i częściowo się odbić od granicy albo może całkowicie się odbić od granicy ośrodków.
W zadaniu przyjmij, że:
- wartość prędkości dźwięku w powietrzu jest równa vp=340 m/s
- wartość prędkości dźwięku w wodzie jest równa vw=1450 m/s .
Zwróć uwagę na to, że wartość prędkości dźwięku w wodzie jest większa od wartości prędkości dźwięku w powietrzu.
Rozważamy falę dźwiękową, która biegnie w powietrzu i przechodzi do wody.
Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Długość tej fali dźwiękowej po przejściu z powietrza do wody
A. się zwiększyła, ponieważ częstotliwość tej fali po przejściu z powietrza do wody 1. się zwiększyła. B. się zmniejszyła, 2. się zmniejszyła. C. się nie zmieniła, 3. się nie zmieniła. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 6.3.
Na wykresie 1. przedstawiono zależność ciśnienia p od temperatury T w cyklu przemian termodynamicznych A → B → C → A ustalonej masy gazu doskonałego.
Przyjmij, że:
- ciepło molowe tego gazu przy stałej objętości wynosi CV=3/2 R, gdzie R jest stałą gazową
- temperatura, ciśnienie i objętość gazu w stanie A są - odpowiednio - równe T1, p1, V1
- stany gazu: A, B, C, X, znajdują się w punktach kratowych siatki wykresu
- liczbę moli gazu oznaczymy jako n.
Zadanie 6.3.
Ciepło oddane przez gaz do chłodnicy w jednym cyklu A → B → C → A oznaczymy jako Qodd.
Wyznacz Qodd w zależności tylko od T1 oraz od liczby moli gazu n oraz od stałej gazowej R. Zapisz odpowiednie zależności oraz podaj postać wzoru na Qodd .
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 7.2.
Zadanie 7.
Za pomocą cienkiej soczewki szklanej S umieszczonej w powietrzu uzyskano ostry obraz A'B' przedmiotu AB.
Na rysunku poniżej przedstawiono położenie przedmiotu AB oraz położenie jego obrazu A'B'. Punkty A i A' leżą na osi optycznej soczewki S.
Przyjmij, że długość boku kratki na rysunku odpowiada w rzeczywistości 1 cm.
Zadanie 7.2.
Na rysunku zamieszczonym we wstępie do zadania 7. (na stronie 18) wyznacz konstrukcyjnie za pomocą promieni charakterystycznych położenie soczewki S oraz położenie jednego z jej ognisk.
Podpisz położenie soczewki (lub soczewek) jako S oraz ognisko jako F.
Zapisz w wykropkowanym miejscu poniżej wartość ogniskowej f soczewki S.
f = ............ cm
Uwaga! Dokładną wartość ogniskowej można wyznaczyć z położenia ogniska, bez wykonywania obliczeń. W tym przykładzie środek soczewki i ogniska leżą w punktach kratowych.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 6.2.
Na wykresie 1. przedstawiono zależność ciśnienia p od temperatury T w cyklu przemian termodynamicznych A → B → C → A ustalonej masy gazu doskonałego.
Przyjmij, że:
- ciepło molowe tego gazu przy stałej objętości wynosi CV=3/2 R, gdzie R jest stałą gazową
- temperatura, ciśnienie i objętość gazu w stanie A są - odpowiednio - równe T1, p1, V1
- stany gazu: A, B, C, X, znajdują się w punktach kratowych siatki wykresu
- liczbę moli gazu oznaczymy jako n.
Zadanie 6.2.
Wyznacz VB , VC oraz VX - objętości gazu w stanach B, C oraz X - w zależności tylko od V1 . Zapisz odpowiednie równania oraz podaj wzory na VB, VC i VX.
Na wykresie 2. narysuj zależność ciśnienia p od objętości V w opisanym cyklu A → B → C → A. Oznacz stany gazu A, B, C oraz X.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 7.1.
Zadanie 7.
Za pomocą cienkiej soczewki szklanej S umieszczonej w powietrzu uzyskano ostry obraz A'B' przedmiotu AB.
Na rysunku poniżej przedstawiono położenie przedmiotu AB oraz położenie jego obrazu A'B'. Punkty A i A' leżą na osi optycznej soczewki S.
Przyjmij, że długość boku kratki na rysunku odpowiada w rzeczywistości 1 cm.
Zadanie 7.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
1. Wytworzony przez soczewkę ostry obraz przedmiotu można zaobserwować na ekranie. P F 2. Soczewka S jest soczewką skupiającą. P F 3. Odległość przedmiotu od soczewki S jest mniejsza od ogniskowej tej soczewki. P F - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 6.1.
Zadanie 6.
Na wykresie 1. przedstawiono zależność ciśnienia p od temperatury T w cyklu przemian termodynamicznych A → B → C → A ustalonej masy gazu doskonałego.
Przyjmij, że:
- ciepło molowe tego gazu przy stałej objętości wynosi CV=3/2 R, gdzie R jest stałą gazową
- temperatura, ciśnienie i objętość gazu w stanie A są - odpowiednio - równe T1, p1 i V1
- stany gazu: A, B, C, X, znajdują się w punktach kratowych siatki wykresu
- liczbę moli gazu oznaczymy jako n.
Zadanie 6.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 4.2.
Zadanie 4.
Mały głośnik G1 jest źródłem kulistej fali dźwiękowej w powietrzu. Przyjmij, że energia tej fali dźwiękowej rozchodzi się tak samo we wszystkich kierunkach od głośnika G1.
W zadaniach 4.1.–4.2. pomijamy efekty związane z odbiciem fali dźwiękowej od przeszkód w otoczeniu oraz z pochłanianiem tej fali w ośrodku.
Zadanie 4.2.
W pewnej odległości od głośnika G1 ustawiono taki sam głośnik G2. Oba głośniki emitują – z tą samą mocą i zgodnie w fazie – fale dźwiękowe o częstotliwości f=850 Hz. Punkt A znajduje się w odległości r1 =10,5 m od głośnika G1 oraz w odległości r2 =11,5 m od głośnika G2. Wartość prędkości dźwięku w powietrzu jest równa vp = 340 m/s.
Ustal, czy w punkcie A nastąpi wzmocnienie interferencyjne, czy – osłabienie interferencyjne. Wykorzystaj odpowiednie zależności fizyczne i warunki zadania oraz wykonaj niezbędne obliczenia, które doprowadzą do tego ustalenia. Następnie zapisz odpowiedź.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 1.2.
Zadanie 1.
Rozważamy rzuty wykonane w doświadczalnej komorze próżniowej.
Do analizy zadań 1.1 i 1.1 przyjmij model zjawiska, w którym:
- ruchy ciał odbywają się bez działania sił oporu
- ciała poruszają się w inercjalnym układzie odniesienia, w jednorodnym, ziemskim polu grawitacyjnym
- poruszające się ciała traktujemy jako punkty materialne
- podłoże, na które upadają rzucone ciała, jest poziome
- przyśpieszenie ziemskie ma wartość g = 9,81 m/s2.
Zadanie 1.2
Z punktu A w chwili t0=0 s rzucono kulkę KA. Prędkość kulki K w chwili t0 miała kierunek poziomy i wartość równą v0A = 8 m/s.
Z punktu B - w tej samej chwili t0 - rzucono kulkę KB. Prędkość kulki KB w chwili t0 miała kierunek pionowy, zwrot w górę i wartość, którą oznaczamy jako v0B.
Rzucone kulki KA i KB zderzyły się w chwili tz w punkcie C
Współrzędne punktów A, B i C wyrażone w metrach w kartezjańskim układzie współrzędnych, są następujące:
Opisaną sytuację ilustruje rysunek na stronie 5. Przyjmij, że dane w zadaniu są dokładne.
Oblicz v0B - wartość prędkości początkowej kulki KB w punkcie B. Zapisz obliczenia.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2025. Zadanie 1.1.
Zadanie 1.
Rozważamy rzuty wykonane w doświadczalnej komorze próżniowej.
Do analizy zadań 1.1 i 1.1 przyjmij model zjawiska, w którym:
- ruchy ciał odbywają się bez działania sił oporu
- ciała poruszają się w inercjalnym układzie odniesienia, w jednorodnym, ziemskim polu grawitacyjnym
- poruszające się ciała traktujemy jako punkty materialne
- podłoże, na które upadają rzucone ciała, jest poziome
- przyśpieszenie ziemskie ma wartość g = 9,81 m/s2.
Zadanie 1.1
W chwili rzucono kulkę K z pewnej wysokości. Prędkość v0 kulki w chwili t0 miała kierunek poziomy.
Analizujemy ruch kulki K od chwili t0 do chwili tk - momentu uderzenia kulki K o podłoże.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
1. Wartość prędkości kulki K rośnie wprost proporcjonalnie do czasu, mierzonego od chwili t0 . P F 2. Wektor przyspieszenia kulki K podczas jej ruchu ma stałą wartość. P F 3. Czas ruchu kulki K od chwili t0 do chwili tk zależy od v0 - wartości prędkości początkowej kulki. P F - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 9.3
Zadanie 9.
Gdy elektron w atomie przechodzi ze stanu energetycznego o numerze n i energii En do stanu energetycznego o numerze k i energii Ek, gdzie En > Ek, to emituje foton. Takie przejście elektronu między stanami energetycznymi w atomie oznaczymy jako n → k.
Atom wodoru emituje światło widzialne tylko podczas przejść typu n → 2, gdzie n ∈ {3, 4, 5, 6}.
Długości fal światła widzialnego w próżni mieszczą się w zakresie od około 400 nm (fiolet) do około 800 nm (czerwień).
Na diagramie 1. przedstawiono pierwsze cztery poziomy energetyczne w atomie wodoru.
Na osi energii zachowano skalę między długościami odcinków, których końce odpowiadają energiom: E1, E2, E3, E4.
Obok osi energii przedstawiono możliwe przejścia a → b elektronu z poziomu energetycznego o numerze a ∈ {2, 3, 4} na poziom o numerze b ∈ {1, 2, 3} (gdzie a > b).
Zadanie 9.3.
Oblicz λ31 - długość fotonu emitowanego podczas przejścia elektronu między stanami energetycznymi 3 → 1 w atomie wodoru. Zapisz obliczenia. Wynik podaj zaokrąglony do trzech cyfr znaczących.
Pomiń energię kinetyczną odrzutu atomu.
Wskazówka: Skorzystaj z Wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych na egzamin maturalny z biologii, chemii i fizyki.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 9.2
Zadanie 9.
Gdy elektron w atomie przechodzi ze stanu energetycznego o numerze n i energii En do stanu energetycznego o numerze k i energii Ek, gdzie En > Ek, to emituje foton. Takie przejście elektronu między stanami energetycznymi w atomie oznaczymy jako n → k.
Atom wodoru emituje światło widzialne tylko podczas przejść typu n → 2, gdzie n ∈ {3, 4, 5, 6}.
Długości fal światła widzialnego w próżni mieszczą się w zakresie od około 400 nm (fiolet) do około 800 nm (czerwień).
Na diagramie 1. przedstawiono pierwsze cztery poziomy energetyczne w atomie wodoru.
Na osi energii zachowano skalę między długościami odcinków, których końce odpowiadają energiom: E1, E2, E3, E4.
Obok osi energii przedstawiono możliwe przejścia a → b elektronu z poziomu energetycznego o numerze a ∈ {2, 3, 4} na poziom o numerze b ∈ {1, 2, 3} (gdzie a > b).
Zadanie 9.2.
Na diagramie 2 przedstawiono cztery linie widmowe atomu wodoru w zakresie długości fal światła widzialnego. Linie widmowe odpowiadające przejściom 3 → 2 i 4 → 2 oznaczymy - odpowiednio - jako L32 i L42.
Na diagramie 2 zidentyfikuj linie widmowe L32 oraz L42.
Wpisz symbole L32 i L42 nad odpowiednimi liniami widmowymi.
Wskazówka: W celu rozwiązania zadania nie ma potrzeby obliczania długości fal. Wystarczy analiza diagramu 1. oraz relacji i związków między odpowiednimi wielkościami.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 9.1
Zadanie 9.
Gdy elektron w atomie przechodzi ze stanu energetycznego o numerze n i energii En do stanu energetycznego o numerze k i energii Ek, gdzie En > Ek, to emituje foton. Takie przejście elektronu między stanami energetycznymi w atomie oznaczymy jako n → k.
Atom wodoru emituje światło widzialne tylko podczas przejść typu n → 2, gdzie n ∈ {3, 4, 5, 6}.
Długości fal światła widzialnego w próżni mieszczą się w zakresie od około 400 nm (fiolet) do około 800 nm (czerwień).
Na diagramie 1. przedstawiono pierwsze cztery poziomy energetyczne w atomie wodoru.
Na osi energii zachowano skalę między długościami odcinków, których końce odpowiadają energiom: E1, E2, E3, E4.
Obok osi energii przedstawiono możliwe przejścia a → b elektronu z poziomu energetycznego o numerze a ∈ {2, 3, 4} na poziom o numerze b ∈ {1, 2, 3} (gdzie a > b).
Zadanie 9.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
1. Długości fal odpowiadające przejściom a → 1 są mniejsze od 400 nm. P F 2. Częstotliwość fotonu emitowanego podczas przejścia 3 → 1 jest większa od częstotliwości fotonu emitowanego podczas przejścia 4 → 2. P F 3. Atom wodoru w stanie podstawowym może zostać zjonizowany w wyniku absorpcji fotonu odpowiadającego światłu fioletowemu. P F - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 8.1.
Zadanie 8.
Na diagramie 1. przedstawiono aktualne położenie względne obserwatora 𝒪 i dwóch galaktyk 𝛼 oraz 𝛽. Odległości między 𝛼, 𝛽 oraz 𝒪 są rzędu dziesiątek milionów lat
świetlnych.Na płaszczyźnie diagramu 1. naniesiono siatkę ukazującą stosunki odległości między 𝛼, 𝛽 oraz 𝒪. Długość boku kratki na diagramie 1. odpowiada umownej jednostce odległości.
Przyjmij następujące założenia:
- prędkości oddalania się galaktyk 𝛼 oraz 𝛽 od obserwatora 𝒪 wynikają jedynie z rozszerzania się Wszechświata (pomijamy ruchy lokalne galaktyk)
- Wszechświat rozszerza się tak samo we wszystkich kierunkach
- przestrzeń ma euklidesową geometrię.
Zadanie 8.1.
Aktualne prędkości galaktyk α i β względem oznaczymy odpowiednio jako vα i vβ. Na diagramie 2. narysowano i oznaczono prędkość vα. Długość boku kratki na diagramie 2. odpowiada umownej jednostce prędkości.
Na diagramie 2. narysuj wektor aktualnej prędkości vβ galaktyki 𝜷 względem 𝓞. Zachowaj odpowiedni kierunek, zwrot oraz dokładną długość wektora, odpowiadającą wartości aktualnej prędkości vβ.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 4.3.
Zadanie 4.
Satelity SA oraz SB poruszają się dookoła Ziemi po orbitach kołowych OA i OB jedynie pod wpływem siły grawitacji. Orbity tych satelitów leżą w jednej płaszczyźnie, a względne rozmiary obu orbit przedstawiono na rysunku poniżej.
Masy obu satelitów są sobie równe: mA=mB=m.
Promienie orbit kołowych OA oraz OB oznaczymy odpowiednio jako rA i rB.
Długość boku pojedynczej kratki odpowiada umownej jednostce odległości.
Zadanie 4.3.
Pracę, jaką musi wykonać siła ciągu silników satelity SA, aby przenieść go z orbity OA na orbitę OB, na której będzie poruszał się z wyłączonymi silnikami, oznaczymy jako 𝑊𝐴𝐵.
W obliczeniach pomiń zmianę masy satelity podczas działania silników odrzutowych.
Wyznacz 𝑾𝑨𝑩 w zależności tylko od wielkości: promienia 𝒓𝑨 orbity OA, masy 𝒎 satelity SA, masy 𝑴𝒁 Ziemi oraz stałej grawitacji 𝑮.
Zapisz odpowiednie równania i przekształcenia oraz podaj postać wzoru na 𝑾𝑨𝑩.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 4.2.
Zadanie 4.
Satelity SA oraz SB poruszają się dookoła Ziemi po orbitach kołowych OA i OB jedynie pod wpływem siły grawitacji. Orbity tych satelitów leżą w jednej płaszczyźnie, a względne rozmiary obu orbit przedstawiono na rysunku poniżej.
Masy obu satelitów są sobie równe: mA=mB=m.
Promienie orbit kołowych OA oraz OB oznaczymy odpowiednio jako rA i rB.
Długość boku pojedynczej kratki odpowiada umownej jednostce odległości.
Zadanie 4.2.
Wartość siły grawitacji działającej na satelitę SA na orbicie OA oznaczymy jako FA, a wartość siły grawitacji działającej na satelitę SB na orbicie OB oznaczymy jako FB.
Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Poprawną zależność między FA a FB określa równanie
A. FA = FB B. FA = 3FB C. FA = 6FB D. FA = 9FB
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 4.1.
Zadanie 4.
Satelity SA oraz SB poruszają się dookoła Ziemi po orbitach kołowych OA i OB jedynie pod wpływem siły grawitacji. Orbity tych satelitów leżą w jednej płaszczyźnie, a względne rozmiary obu orbit przedstawiono na rysunku poniżej.
Masy obu satelitów są sobie równe: mA=mB=m.
Promienie orbit kołowych OA oraz OB oznaczymy odpowiednio jako rA i rB.
Długość boku pojedynczej kratki odpowiada umownej jednostce odległości.
Zadanie 4.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Iloraz TB/TA okresów obiegu dookoła Ziemi satelity SB i satelity SA jest równy √27. P F 2. Przyspieszenie satelity SB na orbicie OB, określone w układzie inercjalnym, jest przyspieszeniem dośrodkowym. P F 3. Prędkość orbitalna satelity SB na orbicie OB zależy od jego masy. P F - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 1.3.
Zadanie 1.
W chwili t0=0 s początkowo nieruchoma, sztywna platforma w kształcie koła o środku S rozpoczyna obrót dookoła osi prostopadłej do platformy i przechodzącej przez S. Do chwili t1=8 s platforma obraca się ze stałym przyśpieszeniem kątowym ε i wykonuje w tym czasie dokładnie jeden obrót. W chwili t1 platforma uzyskała prędkość kątową ω. Od chwili t1 platforma obraca się ze stałą prędkością kątową ω. Promień platformy wynosi R=4 m.
Zadanie 1.3.
Oblicz, ile obrotów wykona platforma w czasie Δt=60 s, liczonym od chwili t0=0 s.
Zapisz obliczenia. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 1.2.
Zadanie 1.
W chwili t0=0 s początkowo nieruchoma, sztywna platforma w kształcie koła o środku S rozpoczyna obrót dookoła osi prostopadłej do platformy i przechodzącej przez S. Do chwili t1=8 s platforma obraca się ze stałym przyśpieszeniem kątowym ε i wykonuje w tym czasie dokładnie jeden obrót. W chwili t1 platforma uzyskała prędkość kątową ω. Od chwili t1 platforma obraca się ze stałą prędkością kątową ω. Promień platformy wynosi R=4 m.
Zadanie 1.2.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
W chwili czasu
1. wszystkie punkty platformy różne od punktu mają takie samo przyśpieszenie kątowe. P F 2. największą wartość prędkości liniowej mają punkty leżące na brzegu platformy. P F 3. wszystkie punkty platformy mają tę samą wartość przyśpieszenia dośrodkowego. P F - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Próbny egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony grudzień 2024. Zadanie 1.1.
Zadanie 1.
W chwili t0=0 s początkowo nieruchoma, sztywna platforma w kształcie koła o środku S rozpoczyna obrót dookoła osi prostopadłej do platformy i przechodzącej przez S. Do chwili t1=8 s platforma obraca się ze stałym przyśpieszeniem kątowym ε i wykonuje w tym czasie dokładnie jeden obrót. W chwili t1 platforma uzyskała prędkość kątową ω. Od chwili t1 platforma obraca się ze stałą prędkością kątową ω. Promień platformy wynosi R=4 m.
Zadanie 1.1.
Rysunki 1. i 2. przedstawiają platformę w czasie, gdy jej ruch obrotowy jest jednostajnie przyśpieszony. Na rysunku 1. narysowano wektor v prędkości punktu P, leżącego na brzegu platformy.
Na rysunku 2. narysuj składową styczną as oraz składową dośrodkową ar wektora przyśpieszenia a punktu P. Następnie wyznacz graficznie i narysuj wektor a. Podpisz wszystkie narysowane wektory.
Uwaga! Długości składowej stycznej as oraz składowej dośrodkowej ar wektora przyśpieszenia a mogą być na rysunku umowne.
- Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 9.2.
Zadanie 9.
Układ dwóch soczewek umieszczonych na wspólnej osi optycznej można wykorzystać do zmiany szerokości (średnicy) wiązki światła, biegnącej równolegle do osi optycznej układu. W zadaniach 9.1. i 9.2. przedstawiono różne przykłady takich układów soczewek.
Zadanie 9.2.
Zwiększenie szerokości wiązki światła można uzyskać, jeżeli wykorzysta się układ optyczny złożony z jednej soczewki rozpraszającej R i jednej soczewki skupiającej S.
Na rysunku 2. przedstawiono tylko soczewkę rozpraszającą R o ogniskowej fR=-15 cm oraz oś optyczną O takiego układu soczewek. Przedstawiono także fragment wiązki światła, biegnącej równolegle do osi optycznej układu i padającej na soczewkę R.Druga soczewka S w tym układzie jest skupiająca i ma ogniskową fS=40 cm. Ta soczewka została umieszczona w takim miejscu na osi optycznej, że wiązka światła, która wychodzi z układu soczewek (przez soczewkę S), jest równoległa do osi optycznej i poszerzona.
Odległość między znacznikami na osi optycznej układu jest równa 5 cm.
Na rysunku dodano linie pomocnicze równoległe do osi optycznej.
Rysunek 2.Na rysunku 2. narysuj soczewkę skupiającą S w takim miejscu, aby wiązka światła, która wychodzi z tej soczewki S, była równoległa do osi optycznej i poszerzona.
Następnie dorysuj dalszy (tzn. od soczewki R do S oraz po przejściu przez S) bieg promieni P1 i P2, które ograniczają wiązkę światła. - Szkoła podstawowaSzkoła ponadpodstawowaFizyka
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 11.3.
Zadanie 11.
Izotop fluoru 189F ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany β+. Podczas rozpadu jądra tego izotopu fluoru powstają: cząstka β+, jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X, oraz tzw. neutrino elektronowe ν. Neutrino ma zerowy ładunek elektryczny, a jego masę możemy pominąć.
Masy jąder i cząstek uczestniczących w opisanym rozpadzie β+, wyrażone w jednostkach atomowych, mają następujące wartości:
𝑚F = 17,99600 u – masa jądra fluoru 189F
𝑚X = 17,99477 u – masa powstałego jądra
𝑚β = 0,00055 u – masa cząstki β+
𝑚ν = 0,00000 u – masę neutrina pomijamy.
Zadanie 11.3.
Masy jąder i cząstek uczestniczących w opisanym rozpadzie β+ podano we wstępie do zadania 11.
Przyjmij, że jądro fluoru 189F przed rozpadem β+ spoczywało, oraz wykorzystaj związek:
1 u ⋅ 𝑐2 ≈ 931,5 MeV (𝑐 to wartość prędkości światła w próżni)
Oblicz łączną energię kinetyczną produktów rozpadu 𝛃+ jądra fluoru 18𝟗𝐅. Wynik podaj w 𝐌𝐞𝐕, zaokrąglony do dwóch cyfr znaczących. Zapisz obliczenia

Jak znaleźć swoje pytanie?
Wpisuj słowa klucze:
średniowieczeteocentryzmWpisuj same równania:
(2m+1)x^3+3x^2+6mx-2=0Twoje pytanie może być inaczej sformułowane, ale dotyczyć tego samego zagadnienia.