Pytanie
Tekst A.
Tworzył głównie w Paryżu. W młodym wieku był dekoratorem w fabryce porcelany, gdzie ozdabiał wyroby scenami zaczerpniętymi z repertuaru malarzy rokokowych.
To zadecydowało o częstym podejmowaniu przez niego tematyki, która była przeniesieniem rokokowych scen do czasów mu współczesnych, czego przykładem jest obraz Bal w Moulin de la Galette.
Tekst B.
Miał zostać prawnikiem, ale zaczął uczęszczać do Académie Suisse i to zadecydowało o wyborze drogi życiowej. Przeżył fascynację impresjonizmem, ale chciał – jak sam twierdził – stworzyć „coś tak trwałego jak sztuka muzeów”. W dążeniu do dyscypliny kompozycyjnej obrazu i powrotu do konstrukcji przedmiotów zaczął upraszczać formy, przy czym starał się ich kształt sprowadzić do brył geometrycznych: kuli, walca czy stożka. Namalował cykl obrazów przedstawiających Górę św. Wiktorii.
10. Na podstawie źródeł i własnej wiedzy zidentyfikuj artystę, o którym mowa w tekście A. oraz w tekście B. Wpisz jego nazwisko w miejscu na to przeznaczonym pod każdym tekstem.
To zadecydowało o częstym podejmowaniu przez niego tematyki, która była przeniesieniem rokokowych scen do czasów mu współczesnych, czego przykładem jest obraz Bal w Moulin de la Galette.
Tekst B. Miał zostać prawnikiem, ale zaczął uczęszczać do Académie Suisse i to zadecydowało o wyborze drogi życiowej. Przeżył fascynację impresjonizmem, ale chciał – jak sam twierdził – stworzyć „coś tak trwałego jak sztuka muzeów”. W dążeniu do dyscypliny kompozycyjnej obrazu i powrotu do konstrukcji przedmiotów zaczął upraszczać formy, przy czym starał się ich kształt sprowadzić do brył geometrycznych: kuli, walca czy stożka. Namalował cykl obrazów przedstawiających Górę św. Wiktorii. 10. Na podstawie źródeł i własnej wiedzy zidentyfikuj artystę, o którym mowa w tekście A. oraz w tekście B. Wpisz jego nazwisko w miejscu na to przeznaczonym pod każdym tekstem.
Odpowiedź nauczyciela
Powiązane wpisy
15.2. Rozstrzygnij, który z budynków przedstawionych poniżej – A czy B – został zaprojektowany według zasad przytoczonych we wstępie do zadania 15. Odpowiedź uzasadnij.
Hasłem epoki jest: żadnych dzieł sztuki dla jednostek, żadnych willi z pięknym rzemiosłem i luksusową dekoracją, ale budownictwo masowe i normalizacja z zadaniem, że dobre mieszkanie dla każdego.
Jacobus Johannes Peter Oud
Nowa architektura jest ekonomiczna i funkcjonalna, tzn. że najmniejszymi nakładami materialnymi uzyskujemy największy pożytek konstrukcyjny i użytkowy.
Walter Gropius15. Podaj termin, jakim określany jest styl tej architektury.
14. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Ekspresjonizm to kierunek w sztuce, którego jedną z głównych cech jest inspiracja marzeniami sennymi. P F 2. Fowizm to kierunek artystyczny, którego istotną cechą jest stosowanie sugestywnego, rzeczywistego koloru jako głównego środka artystycznego. P F 3. Kubizm to kierunek w sztuce, w którym artyści badali konstrukcję przedmiotu i eksperymentowali z ukazywaniem go jednocześnie z różnych ujęć perspektywicznych. P F 13. Działalność w sztuce współczesnej, która jest związana z opakowaniem, z zasłanianiem lub okrywaniem przedmiotu, to
A. asamblaż.
B. ambalaż.
C. kolaż.
D. frotaż.12.2. Na podstawie zamieszczonych fotografii wymień trzy cechy charakterystyczne dla stylu zakopiańskiego.