Pytanie
Czym była wielka kolonizacja?
Odpowiedź nauczyciela
Najwygodniejszy sposób nauki z edukacyjnym Odrabiamy AI
Codziennie możesz wysyłać do Odrabiamy AI ponad 100 zdjęć zadań! Do każdego otrzymasz indywidualne rozwiązanie!
Powiązane wpisy
- Szkoła ponadpodstawowaHistoria
Podaj nazwy dwóch metod działania opozycji w okresie stanu wojennego, które zostały zobrazowane w źródle 1. i 2.
- Szkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 1. Fragment opracowania historycznego
Stalin […] przy pomocy swoich generałów zaplanował akcję i namówił do współpracy Chińczyków. […] Istotnie, 25 VI […], armia [Północy] [rozpoczęła] zmasowaną ofensywę w celu podboju Południa. 7 VII Rada Bezpieczeństwa uchwaliła wysłanie […] wojsk ONZ pod dowództwem mianowanym przez USA. Ponieważ gros tych sił miały stanowić oddziały amerykańskie, na czele ich stanął gen. MacArthur. Truman nie miał trudności z przekonaniem opinii amerykańskiej do udziału w wojnie […].
Na podstawie: W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2003, s. 39.Rozstrzygnij, przez którą stronę konfliktu zimnowojennego – komunistyczną czy demokratyczną – został opublikowany rysunek ukazany w źródle 1. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści tego rysunku.
- Szkoła ponadpodstawowaHistoria
Źródło 1. Fragment opracowania historycznego
Stalin […] przy pomocy swoich generałów zaplanował akcję i namówił do współpracy Chińczyków. […] Istotnie, 25 VI […], armia [Północy] [rozpoczęła] zmasowaną ofensywę w celu podboju Południa. 7 VII Rada Bezpieczeństwa uchwaliła wysłanie […] wojsk ONZ pod dowództwem mianowanym przez USA. Ponieważ gros tych sił miały stanowić oddziały amerykańskie, na czele ich stanął gen. MacArthur. Truman nie miał trudności z przekonaniem opinii amerykańskiej do udziału w wojnie […].
Na podstawie: W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2003, s. 39.Rozstrzygnij, czy źródła 1. i 2. odnoszą się do tego samego konfliktu międzynarodowego z okresu zimnej wojny. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do informacji z obu źródeł.
- Szkoła ponadpodstawowaHistoria
Fragmenty reportażu
Fragment A: I stawia się im tylko jedno pytanie: „Dlaczego?”, i wypisuje się je na murach […]: „Dlaczego tu przyszliście?”, „Kto wam kazał tu przyjeżdżać?”, „Wracajcie do domu, przecież byliśmy przyjaciółmi”. Rosjanie nie umieją odpowiedzieć, […] usłyszeli, że właśnie nastąpiła inwazja Republiki Federalnej Niemiec, i teraz nie mają pojęcia, komu wierzyć. I wystawiają się na tę burzę protestów, przez całą dobę nie wychodząc z czołgów. […] Przez wielkie okna widać czołgi wjeżdżające w maleńką ulicę i kierujące się w stronę centrum. My również tam docieramy, na plac Staromiejski, gdzie wokół pomnika Jana Husa rozstawiony jest krąg karabinów maszynowych […].
Fragment B: Spektakl zdjęto z afisza. Związek pisarzy zajął stanowisko, wyraził swój protest, trzem jego członkom groziło wyrzucenie […]. Równocześnie […] wybuchły rozruchy na uniwersytecie. Niektórzy profesorowie przyłączyli się do studentów. I teraz zaczęły się represje. Ilu studentów jest w więzieniach? Nikt nie zna dokładnych danych […]. Były też inne rodzaje represji: na przykład usuwanie ze studiów i powoływanie do wojska.
U. Eco, Mój […]. Po drugiej stronie muru, Kraków 2008, s. 25–31, 47–48Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
- Szkoła ponadpodstawowaHistoria
Wyjaśnij przesłanie rysunku, interpretując jego elementy graficzne. W odpowiedzi uwzględnij kontekst historyczny.