Wpis na blogu – jak napisać? (język angielski)

utworzone przez | sty 23, 2023 | Egzamin ósmoklasisty, Egzaminy, Język angielski, Szkoła podstawowa

Wpis na blogu to jedna z form wypowiedzi pisemnej, z którą można się spotkać na egzaminie ósmoklasisty oraz na maturze podstawowej z języka angielskiego. Taki rodzaj tekstu charakteryzuje się tym, że może zawierać w sobie elementy innych form, np. recenzji, opowiadania, rozprawki wyrażającej opinię itp. Z tego artykułu dowiecie się, jak stworzyć poprawny wpis, który będzie interesujący dla czytelników.

W artykule:

Blog: definicja, tematyka wpisów i język

Budowa wpisu na blogu

Zwroty przydatne podczas pisania

Blog: definicja, tematyka wpisów i język

Samo słowo blog jest tak naprawdę skrótem i połączeniem słów web (sieć, system informacyjny) oraz log (dziennik, rejestr, notatka). Wielki słownik języka polskiego PAN definiuje blog jako stronę internetową zawierającą chronologicznie uporządkowane wpisy jej autora, umożliwiającą innym ich komentowanie. Wynika z tego, że jest to forma pisemna przeznaczona wyłącznie do publikacji w internecie.

Każdy blog powinien mieć tytuł odnoszący się do treści, które na nim zamieszczamy. Poszczególnym wpisom również je nadajemy – im bardziej różnorodne, tym ciekawiej dla czytelników. Załączenie zdjęć oraz ilustracji także będzie wartością dodaną. Na egzaminie niestety nie będzie to możliwe, a tytuł w większości przypadków nie jest wymagany, jednak warto go uwzględnić.

Niektóre blogi mają charakter bardziej osobisty i opisują wydarzenia z życia autora, inne dotyczą jednego tematu takiego jak np.: sport, moda, zdrowie, gotowanie itd. Jak wspomniano już we wstępie, wpis na blogu może mieć w sobie elementy innych form pisemnych oraz dotyczyć różnej tematyki, na przykład zawierać:

  • przepis na potrawę;
  • opis planów na przyszłość;
  • porady, triki ułatwiające życie (ang. life hacks);
  • opis doświadczeń oraz przeżyć wewnętrznych;
  • relacje z podróży;
  • opis wydarzeń kulturalnych;
  • recenzje filmów, książek, sztuk teatralnych, koncertów, produktów, gier itd.;
  • poradę, prośbę o nią;
  • treści dotyczące języków obcych (np. objaśnienia gramatyki, przykłady słownictwa itd.);
  • rankingi, np. restauracji, miast itd.

Zazwyczaj blogi pisze się językiem nieoficjalnym (nieformalnym – informal). Ma on swobodny charakter i dopuszcza idiomy (np. it’s raining cats and dogs – leje jak z cebra), czasowniki frazowe (phrasal verbs), formy skrócone (np. I’m, they’re) oraz skrótowce np. IDK (I don’t know – nie wiem), BTW (by the way – swoją drogą).

Aczkolwiek zdarzają się także blogi o poważniejszej tematyce, np. naukowej, ekonomicznej itp., w których stosuje się również styl półformalny (półoficjalny – semiformal). Język ten dopuszcza użycie idiomów, czasowników frazowych oraz form skróconych, ale nakazuje unikanie slangu oraz stosowanie form grzecznościowych (np. I would like … zamiast I want …) i pytań pośrednich (indirect questions), np. Could you please answer me …? zamiast trybu rozkazującego (imperative), np. Answer me.

Polecenie egzaminacyjne zawiera zazwyczaj trzy lub cztery punkty, które należy uwzględnić i rozwinąć we wpisie. Limit słów może wynosić 50–120 (egzamin ósmoklasisty), ale niektóre polecenia zakładają napisanie tekstu w przedziale 80–130 słów (matura podstawowa).

Budowa wpisu na blogu

Pod względem budowy i kolejności poszczególnych elementów wszystkie wpisy powinny być zorganizowane w taki sam sposób. Największe różnice pojawią się dopiero w części głównej (rozwinięciu), ponieważ to w niej widoczna będzie forma wypowiedzi oraz tematyka opisana powyżej. Poprawny układ tekstu wygląda następująco:

Tytuł

Powinien zaciekawić czytelnikówzachęcić do dalszego czytania np. Top ten reasons to start exercising (10 najważniejszych powodów, dla których warto zacząć ćwiczyć).

Powitanie

Nie wszystkie wpisy muszą zawierać powitanie, jednak tematyka wpisów egzaminacyjnych zazwyczaj tego wymaga. Najlepiej przywitać czytelników, używając zwrotu nieformalnego, np. Hi everyone (Cześć wszystkim).

Wstęp

Ta część ma na celu poinformowanie odbiorców o temacie wpisu. Wstęp nakierowuje ich na główną myśl tekstu.

Rozwinięcie

Podobnie jak w liście jest to najobszerniejszy fragment, który zawiera najwięcej informacji i stanowi główną część wypowiedzi. W przypadku opisu wydarzeń dobrze jest odpowiedzieć sobie kolejno na pytania:

  • What? (Co?)
  • When? (Kiedy?)
  • Who? (Kto?)
  • What happened? (Co się stało?)

Jest to także miejsce na wyrażenie swojej opinii i opis towarzyszących wydarzeniu emocji.

Prośba o opinię

W przedostatniej części wpisu prosimy czytelników o zostawienie komentarza i wypowiedzenie się na dany temat. Zachęca się ich także np. do udzielenia rady, opisania własnych przemyśleń oraz pomysłów na rozwiązanie problemu.

Zakończenie i pożegnanie

Na koniec żegnamy się z czytelnikami bezpośrednim zwrotem w stylu nieformalnym np. Till next time (Do następnego razu).

Zwroty przydatne podczas pisania

Poniżej znajdziecie listę zwrotów, które przydadzą się w czasie tworzenia wpisu. Niektórych można używać wymiennie, inne zaś ze sobą łączyć. Mają służyć za przykład oraz stanowić inspirację do pisania.

POWITANIE
  • Hello, everyone! (Cześć wszystkim!)
  • Hey everybody, (Cześć wszystkim)
  • Hi / Hey / Hello guys! (Cześć ludziska!)
  • Hello folks! (Cześć ludziska!)
  • Hi! (Cześć!)
  • Hello world! (Witaj świecie!)
  • Hello there, (Witam,)
  • Welcome back, (Witajcie z powrotem,)
  • Dear readers, (Drodzy czytelnicy,)
  • Guess what(‘s) (happened)! (Zgadnijcie, co się stało!)
  • Thanks for visiting my blog! (Dzięki, że odwiedzacie mój blog.)
WSTĘP
  • Sorry, I haven’t written for a long time. I have been very busy … (Przepraszam, że przez długi czas nie pisałem/am. Byłem/am bardzo zajęty/a.)
  • Today, I’d like to write about … (Dzisiaj chciał(a)bym napisać o…)
  • I’ve got some news for you (all) … (Mam dla Was (wszystkich) wieści…)
  • I’m writing this one because … (Piszę ten wpis, ponieważ…)
  • I’m writing this post because I have great news. (Piszę ten wpis, ponieważ mam świetne wieści.)
  • Today I’d like to tell you about/write about … (Dziś chcę Wam opowiedzieć/napisać o…)
  • I’m writing this post to tell you about … (Piszę ten wpis, aby opowiedzieć Wam o…)
ROZWINIĘCIE
  • A couple of days ago … (Kilka dni temu…)
  • It was the best/the worst day of my life … (To był najlepszy/najgorszy dzień mojego życia…)
  • I’ll never forget it … (Nigdy tego nie zapomnę…)
  • It happened … (To stało się…)
  • I had a great time. (Świetnie się bawiłem/am.)
  • It happened all of a sudden. (To wydarzyło się tak nagle.)
  • Did you know that …? (Czy wiedzieliście, że…?)
  • It all happened unexpectedly … (To wszystko zdarzyło się niespodziewanie…)
  • Most people believe that … (Większość ludzi wierzy, że…)
Wyrażanie opinii i udzielanie rad
  • I think … (Uważam…)
  • I reckon that … (Uważam, że…)
  • In my experience … (Z tego, co doświadczyłem/am…)
  • In my opinion … / In my view … (Moim zdaniem…)
  • From my point of view … (Z mojego punktu widzenia…)
  • I’d (not) recommend it … ((Nie) polecił(a)bym tego…)
  • If I were you, I’d … (Na twoim miejscu…)
  • There’s nothing like … (Nie ma nic lepszego niż…)
  • The thing I like most about … (Najbardziej podobało mi się…)
  • I’m (not) a big fan of … ((Nie) jestem wielkim fanem/wielką fanką…)
  • I have to say I was (not) impressed with … (Muszę przyznać, że (nie) byłem/am pod wrażeniem…)
  • You should … (Powinieneś/Powinnaś…)
  • Make sure you … (Pamiętaj, by…)
  • It’s important to … (Ważne, by…)
PROŚBA O OPINIĘ
  • What do you think about …? (Co sądzicie o…?)
  • Readers, what do you think? Tell me in the comments below. (Czytelnicy, co o tym sądzicie? Dajcie znać w komentarzach.)
  • So what’s your opinion? Comment below and let me know. (Zatem, co myślicie? Skomentujcie i dajcie mi znać.)
  • Please let me know what you think about it. (Dajcie mi znać, co o tym sądzicie.)
  • Let me know what you think in the comments below. (Dajcie znać w komentarzach, co o tym myślicie.)
  • Please comment below. (Proszę o komentarze.)
  • Leave a comment. (Zostawcie komentarz.)
  • Don’t forget to leave a comment. (Nie zapomnijcie zostawić komentarza.)
  • Any ideas? (Jakieś pomysły?)
  • I’m really interested in your opinion. (Bardzo ciekawi mnie wasze zdanie.)
  • Please share your opinion with other readers. (Proszę, podzielcie się swoją opinią z innymi czytelnikami.)
ZAKOŃCZENIE I POŻEGNANIE
  • I must be going now. (Muszę już kończyć.)
  • Stay tuned! (Czekajcie na dalsze wpisy!)
  • Thanks for your comments. (Dzięki za komentarze.)
  • Thanks for visiting my blog. (Dzięki za odwiedzenie mojego bloga.)
  • Don’t forget to share this post. (Nie zapomnijcie się podzielić tym wpisem.)
  • And share this post with your friends. (I podzielcie się tym wpisem ze znajomymi.)
  • Please subscribe to the blog. (Proszę o zasubskrybowanie bloga.)
  • Till the next time. (Do następnego razu.)
  • See you next time. (Do następnego razu.)
  • That’s all for now. (To już wszystko.)
  • That’s all for today. (To już wszystko na dzisiaj.)
  • Looking forward to your replies! (Nie mogę się doczekać na wasze odpowiedzi.)

Sprawdź też:

Wypowiedź pisemna – najważniejsze zasady (angielski) (czytaj)

Jak napisać e-mail prywatny lub wiadomość? (język angielski) (czytaj)

Materiały źródłowe

Informacje

1. Dooley J., Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student’s Book, Express Publishing, 2018.
2. Freeman-Zolotenki J. i in., Repetytorium. Podręcznik do języka angielskiego dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Nowa Era, 2021.
3. Juszko A. i in., Oxford Repetytorium Ósmoklasisty. Wieloletni podręcznik do języka angielskiego, Oxford University Press, 2018.
4. Konopczyńska M. i in., Teraz egzamin ósmoklasisty. Repetytorium z języka angielskiego dla szkoły podstawowej, Warszawa, Nowa Era, 2021.
5. https://wsjp.pl/haslo/podglad/48897/blog (data dostępu: 9.01.2023 r.)

Agnieszka

Agnieszka

Z wykształcenia anglistka, a z zamiłowania tłumaczka literatury anglojęzycznej. Uwielbiam podróże, górskie wędrówki oraz koncerty muzyki alternatywnej.

Ostatnie artykuły

Niemieckie wynalazki, które zmieniły świat

Niemieckie wynalazki, które zmieniły świat

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak niektóre wynalazki zrewolucjonizowały świat i ułatwiły nam życie. Oczywiście do czasu, aż nagle zabraknie przedmiotu codziennego użytku lub niespodziewanie ulegnie on awarii. Wiele zawdzięczamy Niemcom i ich pomysłom....

Nie trać czasu! – czyli o technikach zarządzania czasem

Nie trać czasu! – czyli o technikach zarządzania czasem

Kiedy zbliża się koniec semestru, liczba sprawdzianów i zadań domowych do oddania może być przytłaczająca! Z pomocą przychodzą techniki zarządzania czasem. Ułatwią Ci efektywniejsze wykorzystanie czasu przeznaczonego na naukę. W artykule:Po co korzystać z technik...

Wypowiedź pisemna – najważniejsze zasady (język angielski)

Wypowiedź pisemna – najważniejsze zasady (język angielski)

Tworząc wypowiedź pisemną w języku angielskim, uczeń powinien kierować się podstawowymi zasadami, które pomogą mu stworzyć dobrze napisany oraz poprawny tekst. Najważniejsze w pracach pisemnych jest to, by odnieść się do wszystkich punktów polecenia i je rozwinąć,...

Jak napisać dobry artykuł na maturze? (język angielski)

Jak napisać dobry artykuł na maturze? (język angielski)

Według słownika artykuł to tekst publicystyczny, naukowy, literacki zamieszczony w czasopiśmie lub w książce. Celem jego napisania jest publikacja. Obecnie artykuły ukazują się coraz częściej także w internecie. Od 2015 roku wspomniana dłuższa forma wypowiedzi...

Jak napisać e-mail prywatny lub wiadomość? (język angielski)

Jak napisać e-mail prywatny lub wiadomość? (język angielski)

Wiadomość oraz e-mail prywatny to formy wypowiedzi pisemnej obowiązujące na egzaminie ósmoklasisty. Należy do nich też wpis na blogu, którego dotyczy nasz inny artykuł. Wpis na blogu oraz e-mail mogą się pojawić również na maturze podstawowej z języka angielskiego. W...