Znajdź odpowiedzi na swoje zadania domowe!
Pytanie
Na podstawie podanego poniżej fragmentu ''Myśli'' Blaise'a Pascal'a podaj po dwa argumenty i kontrargumenty dotyczące tego, że poczucie winy i strach przed karą gwarantują etyczne postępowanie człowieka.
Tekst:
681. Istnieją tylko dwa rodzaje ludzi: sprawiedliwi uważający się za grzeszników; grzesznicy uważający się za sprawiedliwych.
682. Powinniśmy być wdzięczni tym, którzy nas ostrzegają o przywarach*, ile** że upokarzają nas; pouczają, iż staliśmy się przedmiotem wzgardy, choć nie przeszkadza nam to upaść na nowo w przyszłości, ile że mamy na to dość innych wad.
683. Pismo [Święte] dostarczyło tekstów dla pocieszenia wszystkich stanów*** i obudzenia lęku we wszystkich stanach.
Natura uczyniła pono**** toż samo przez swoje dwie nieskończoności, przyrodzone***** i moralne; zawsze bowiem będziemy mieli górę i dół, bardziej i mniej zdatnych******, wynioślejszych i nędzniejszych - dla poniżenia naszej pychy i podniesienia naszej ohydy.
684. Chrystianizm jest dziwny. Każe człowiekowi uznać, że człowiek jest szpetny, nawet ohydny; i każe mu chcieć być podobnym Bogu. Bez tej przeciwwagi wywyższenie to uczyniłoby go szkaradnie próżnym, poniżenie to uczyniłoby go strasznie plugawym.
685. Jak mało dumy budzi w chrześcijaninie wiara w zespolenie z Bogiem! Z jak małym obrzydzeniem przyrównywa się robakom ziemskim!
Piękny sposób przyjmowania życia i śmierci, dobra i zła!
* przywary - wady
** ile - ponieważ
*** stany - tu: wszyscy ludzie
**** pono - tu: podobno
***** przyrodzone - naturalne, istniejące w przyrodzie
****** zdatny - zdolny
Odpowiedź nauczyciela
Powiązane pytania Q&A
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Przykłady dekadentyzmu w literaturze
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Na czym polega manipulacja językowa zastosowana w przywołanej wypowiedzi Kuklińskiego z „Potopu” Henryka Sienkiewicza. "- Ach! Jakich to czasów doczekała się strapiona ojczyzna! Nie ma już rady! Trzeba ulec królowi szwedzkiemu. (…) Skutkiem waszego oporu będzie zniszczenie tego świętego kościoła i nałożenie wam (Boże, odwróć) okropnej i srogiej woli, której słuchać będziecie musieli. Wstręt i unikanie spraw światowych jest bronią zakonników. Co macie do czynienia z wrzawą wojenną, wy, których przepisy zakonne do samotności i milczenia przywołują? Bracia moi, ojcowi czcigodni i najmilsi! Nie bierzcie na serca, nie bierzcie na sumienia wasze tak straszliwej odpowiedzialności!... Nie wy budowaliście ten święty przybytek, nie dla was jednych ma on służyć!"
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Wyjaśnij różnicę między poezją metafizyczną a konceptualną.
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Wskaż i omów konteksty ,które odczytujesz w "Pieśni XXIV" Jana Kochanowskiego: - kontekst historyczno-literacki - mitologiczny - historyczny - geograficzny - biograficzny
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Wskaż trzy prawdziwe sformułowania dotyczące stylistyki obrazu Francisco Goya "Rozstrzelanie powstańców madryckich". A. Postacie zostały ukazane realistycznie. B. Większość postaci jest statyczna. C. Artysta przykłada szczególną wagę do konturu i rysunku. D. Kontury nie są precyzyjne. E. Barwne plamy dominują nad rysunkiem. F. Postacie zostały przedstawione w ruchu.