Znajdź odpowiedzi na swoje zadania domowe!
Pytanie
Na podstawie fragmentu tekstu Marty Piwińskiej sformułuj w zeszycie definicję miłości romantycznej.
Miłość w romantyzmie jest:
1) jednym z uprzywilejowanych tematów literackich;
2) częścią romantycznej filozofii życia;
3) dziedziną eksperymentów obyczajowych i słynnych w epoce skandali. Romantyzm uważa za wartość samo doświadczenie miłości niezależnie od tego, czy przynosi ono szczęście, czy nieszczęście, a sztuka przedstawia zwłaszcza miłość prowadzącą do zguby. Romantyzm bowiem programowo oddziela miłość od tradycyjnie wiązanych z nią pojęć szczęścia, powodzenia życiowego, realizacji planów „ułożenia sobie życia” i satysfakcji erotycznej. Miłość romantyczna jest […] „szalona” nie dlatego, że nie liczy się z przeszkodami i rozsądkiem, lecz że stanowi jeden z głównych argumentów w romantycznej polemice z racjonalistyczną filozofią życia. […] Uznana za najwyższe i graniczące z ekstazą religijną doświadczenie, niezwykła i „święta” – przeciwstawia się w ten sposób myśli, która miłość, rozumianą jako erotyczne spełnienie, zrównuje z innymi naturalnymi potrzebami człowieka. Przez filozofię miłości styl romantyczny dowodzi swego indywidualizmu, spirytualizmu, irracjonalizmu.
Miłość wedle teorii romantycznej nie jest tylko przeżyciem emocjonalnym i psychologicznym ani celem sama dla siebie, lecz znakiem. Przez uczucie – czy jak pisał Mickiewicz, „czucie” – ludzka psyche odbiera sygnały rzeczywistości wyższej, duchowej wprost, drogą zmysłów oraz intuicji, omijając „ślepy”, abstrakcyjny i prowadzący na manowce rozum. Dzięki miłości dla wszystkich ludzi staje się możliwe uczestniczenie w owej wyższej rzeczywistości, którą „czują” tylko wybrani, geniusze i święci, przez wielkie czyny, ekstazę i sztukę obcujący z absolutem. […]
Brak doświadczenia miłości w życiu jest nieszczęściem – nie jest nim natomiast miłość nieszczęśliwa. Romantyczna miłość zresztą powinna być nieszczęśliwa, to znaczy prowadzić do katastrofy: rozstania na wieki, obłędu lub śmierci, ponieważ jest wyrazem buntu przeciw wszelkim dotychczasowym stylom życia ludzkiego i nie ma dla niej „miejsca na ziemi”.
Odpowiedź nauczyciela
Powiązane pytania Q&A
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Przykłady dekadentyzmu w literaturze
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Na czym polega manipulacja językowa zastosowana w przywołanej wypowiedzi Kuklińskiego z „Potopu” Henryka Sienkiewicza. "- Ach! Jakich to czasów doczekała się strapiona ojczyzna! Nie ma już rady! Trzeba ulec królowi szwedzkiemu. (…) Skutkiem waszego oporu będzie zniszczenie tego świętego kościoła i nałożenie wam (Boże, odwróć) okropnej i srogiej woli, której słuchać będziecie musieli. Wstręt i unikanie spraw światowych jest bronią zakonników. Co macie do czynienia z wrzawą wojenną, wy, których przepisy zakonne do samotności i milczenia przywołują? Bracia moi, ojcowi czcigodni i najmilsi! Nie bierzcie na serca, nie bierzcie na sumienia wasze tak straszliwej odpowiedzialności!... Nie wy budowaliście ten święty przybytek, nie dla was jednych ma on służyć!"
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Wyjaśnij różnicę między poezją metafizyczną a konceptualną.
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Wskaż i omów konteksty ,które odczytujesz w "Pieśni XXIV" Jana Kochanowskiego: - kontekst historyczno-literacki - mitologiczny - historyczny - geograficzny - biograficzny
- Szkoła ponadpodstawowaJęzyk polski
Wskaż trzy prawdziwe sformułowania dotyczące stylistyki obrazu Francisco Goya "Rozstrzelanie powstańców madryckich". A. Postacie zostały ukazane realistycznie. B. Większość postaci jest statyczna. C. Artysta przykłada szczególną wagę do konturu i rysunku. D. Kontury nie są precyzyjne. E. Barwne plamy dominują nad rysunkiem. F. Postacie zostały przedstawione w ruchu.