Przyroda

Tajemnice przyrody 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Uzupełnij tabelę, wpisując brakujące informacje. Skorzystaj 4.53 gwiazdek na podstawie 59 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Przyroda

Uzupełnij tabelę, wpisując brakujące informacje. Skorzystaj

4
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

 

Strefa krajobrazowa

Warunki klimatyczne

Rośliny

Zwierzęta

Wilgotny las równikowy

jedna pora roku, gorąca i deszczowa

dzbanecznik

koliber

kakaowiec

leniwiec

liany

tukan

sawanna

dwie pory roku- deszczowa i sucha; wysokie średnie temperatury powietrza przez cały rok

baobab

lampart

akacja

nosorożec

palusznik

zebra

pustynia

bardzo niewielkie opady i wysokie średnie temperatury powietrza

tamaryszek

wielbłąd

opuncja

oryks

agawa

fenek

krajobraz śródziemnomorski

gorące i suche lata; deszczowe i łagodne zimy;

oleander

cierlik

cyprys

muflon

pinia

daniel

lasy liściaste i mieszane

cztery pory roku, dość obfite opady przez cały rok, z maksimum latem

buk

dzik

grab

borsuk

dąb

ryś

stepy

cztery pory roku, niewielkie i nieregularne opady

kocanka

bobak

miłek

manul

ostnica

suhak

tajga

cztery pory roku, w tym krótkie i ciepłe lato oraz długa, mroźna zima

wrzos

rosomak

jodła

burunduk

sosna

soból

tundra

krótkie i chłodne lato, długa i mroźna zima, niewielkie opady

bażyna

renifer

modrzewnica

lis polarny

skalnica

gronostaj

pustynie lodowe

dwie pory roku, bardzo mroźna zima (w czasie nocy polarnej) i nieco mniej mroźne lato (w trakcie dnia polarnego), opady wyłącznie w postaci śniegu

mchy

maskonur

kolobant

mors

śmiałek

pingwin

DYSKUSJA
user profile image
Gość

8 czerwca 2017
dzięki jesteś wspaniały!!!! <3 na pewno będzie 5 :)
user profile image
Gość

4 czerwca 2017
Super 👍
user profile image
adamek.przybysz

22 maja 2017
dzienki jestes THE BEST
user profile image
Duszkiewiczr1

21 maja 2017
kocham was !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
user profile image
jaktychybakozak

17 maja 2017
Dzięki ;)
user profile image
Gość

13 maja 2017
Dziękuję za pomoc :-) 😃🙌
user profile image
Gość

13 maja 2017
Dziękuję
user profile image
Gość

1 maja 2017
Dzięki uratowałeb mi tyłem będzie 5
user profile image
Gość

24 kwietnia 2017
Dzięki ci bardzo <3
user profile image
Gość

4 kwietnia 2017
Dzięki będzie 5 :)
user profile image
Gość

30 marca 2017
dzięki za pomoc
user profile image
Gość

30 marca 2017
Dzięki
user profile image
Gość

26 marca 2017
Dzienki bardzo pomogłeś
Informacje
Tajemnice przyrody 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Dominik Marszał, Maria Marko-Worłowska, Joanna Stawarz, Małgorzata Mańska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

10508

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Dzielenie pisemne
  1. Zapisujemy dzielną, nad nią kreskę, a obok, po znaku dzielenia, dzielnik. W naszym przykładzie podzielimy liczbę 1834 przez 14, inaczej mówiąc zbadamy ile razy liczba 14 „mieści się” w liczbie 1834.

    dzielenie1
     
  2. Dzielimy pierwszą cyfrę dzielnej przez dzielnik. Jeśli liczba ta jest mniejsza od dzielnika, to bierzemy pierwsze dwie lub więcej cyfr dzielnej i dzielimy przez dzielnik. Inaczej mówiąc, w dzielnej wyznaczamy taką liczbę, którą można podzielić przez dzielnik. Wynik dzielenia zapisujemy nad kreską, a resztę z dzielenia zapisujemy pod spodem (pod dzielną).

    W naszym przykładzie w dzielnej bierzemy liczbę 18 i dzielimy ją przez 14, czyli sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 18. Liczba 14 zmieści się w 18 jeden raz, jedynkę piszemy nad kreską (nad ostatnią cyfrą liczby 18, czyli nad 8). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 i wynik 14 wpisujemy pod liczbą 18, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 18-14=4 i wynik 4 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać następująco: 18÷14=1 reszty 4.

    dzielenie2
     
  3. Do wyniku odejmowania opisanego w punkcie 2, czyli do otrzymanej reszty z dzielenia dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik. Tak jak poprzednio wynik zapisujemy nad kreską, a pod spodem resztę z tego dzielenia.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: do 4 dopisujemy cyfrę 3 (czyli kolejną cyfrę, która znajduje się za liczbą 18) i otrzymujemy liczbę 43, którą dzielimy przez dzielnik 14. Inaczej mówiąc sprawdzamy ile razy 14 zmieści się w 43. Liczba 14 zmieści się w 43 trzy razy, czyli 3 piszemy nad kreską (za 1), a następnie wykonujemy mnożenie 3•14=42i wynik 42 zapisujemy pod liczbą 43, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 43-42=1 i wynik 1 zapisujemy pod kreską.
    Opisane postępowanie możemy zapisać: 43÷14=3 reszty 1.

    dzielenie2
     
  4. Analogicznie jak poprzednio do otrzymanej reszty dopisujemy kolejną cyfrę dzielnej i wykonujemy dzielenie przez dzielnik.
    W naszym przykładzie:
    do 1 dopisujemy ostatnią cyfrę dzielnej, czyli 4. Otrzymujemy liczbę 14, którą dzielimy przez dzielnik 14, w wyniku otrzymujemy 1 i wpisujemy ją nad kreską (po3). Następnie wykonujemy mnożenie 1•14=14 w wynik 14 zapisujemy pod 14, oddzielamy kreską i wykonujemy odejmowanie 14-14=0.
    Opisane postępowanie możemy zapisać 14÷14=1, czyli otrzymaliśmy dzielenie bez reszty, co kończy nasze dzielenie.

    dzielenie3
     
  5. Wynik dzielenia liczby 1834 przez 14 znajduje się nad kreską, czyli otrzymujemy ostatecznie iloraz 1834÷14=131.

Zobacz także
Udostępnij zadanie