Przyroda

Przyrodo. witaj! 4 (Podręcznik, WSiP)

Omów zasady pomagające w uczeniu się. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Przyroda

1. Wysypiaj się, aby mieć siłę do nauki i móc się skupić. Śpij najlepiej 8h dziennie.

2. Dobrze przygotuj sobie miejsce do nauki - zadbaj o:

-porządek, aby łatwiej było Ci znaleźć potrzebne książki czy przybory szkolne;

-właściwe oświetlenie, które zapobiega wadom wzroku

-ciszę. Łatwiej będzie Ci skupić uwagę na naucę i zapamiętać więcej informacji

-wygodny fotel, zapobiega wadom postawy i bólom pleców

3. Odrabiaj zadania i ucz się systematycznie, aby informacje, których musisz się nauczyć nie kumulowały się

4. Korzystaj z pomocy dydaktycznych, które pomagają poznać budowę niektórych obiektów i zrozumieć niektóre zjawiska.

5. W trakcie nauki rób przerwy, żeby zregenerować umysł i ciało.

6. Miej pozytywne nastawienie i ucz się dla przyjemności, a na pewno nauka będze Ci szła łatwiej.

7. Czytaj ciekawe książki i oglądaj filmy np. przyrodnicze, które też są źródłem wiedzy.

 

DYSKUSJA
Informacje
Przyrodo, witaj! 4
Autorzy: Ewa Gromek, Ewa Kłos, Wawrzyniec Kofta, Ewa Laskowska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6964

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie