Przyroda

Wyjaśnij, jakie są przyczyny powstawania burzy 4.43 gwiazdek na podstawie 21 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Przyroda

Wyjaśnij, jakie są przyczyny powstawania burzy

3
 Zadanie
4
 Zadanie

5
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

Zawieszone w powietrzu drobiny wody i kryształki lodu zderzają się, co powoduje powstawanie ładunków elektrycznych. Przy dużym nagromadzeniu tych ładunków następuje ich gwałtowny przeskok między chmurą z powierzchnią Ziemi- dochodzi wtedy do wyładowania, zwanego piorunem, któremu często towarzyszą grzmoty (efekty dźwiękowe). 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-02-03
Dziękuję
user profile image
Marta Oliwia Łącka

0

2017-02-19
dzięki ale za długie i mi się nie zmieściło XD
user profile image
Monika

6265

2017-02-20
@Marta Oliwia Łącka Cześć, zawsze możesz zrobić krótsza własną notatkę, wzorując się na naszej odpowiedzi. Wtedy jest pewność że nikt nie będzie miał tak samo jak ty. Pozdrawiamy!
Informacje
Przyrodo, witaj! 4
Autorzy: Gromek Ewa, Kłos Ewa, Kofta Wawrzyniec, Laskowska Ewa, Melson Andrzej
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6265

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie