Przyroda

Przyrodo. witaj! 4 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Na podstawie opisu doświadczenia Michała 4.89 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Przyroda

Na podstawie opisu doświadczenia Michała

4*
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Temat doświadczenia: Co się stanie, gdy do wydrążonego w świeżym ziemniaku otworu nasypiemy soli kuchennej?

Potrzebne materiały: dwa ziemniaki, dwa talerzyki, woda, sól kuchenna

Przebieg doświadczenia: W obu ziemniakach wydrąż otwór. Każdy ziemniak połóż na osobnym talerzyku, wydrążeniem do góry. Do otworu w jednym ziemniaku nasyp soli (próba badawcza), a do otworu w drugim ziemniaku nalej czystej wody (próba kontrolna). Oba talerzyki odstaw w to samo miejsce.

Obserwacje: Po kilku godzinach dokonaj obserwacji.

Wynik doświadczenia: Ziemniak z próby badawczej stał się miękki, a w wydrążeniu znalazła się woda. W próbie kontrolnej nie zaszły żadne zmiany.

Wniosek: Sól powoduje, że woda zawarta w bulwie ziemniaka, wypływa na zewnątrz - ziemniak traci jędrność.

 

DYSKUSJA
user profile image
Alan

09-01-2018
dziena
user profile image
Antek

15-12-2017
Dzięki!!!!
user profile image
Gość

19-09-2017
dzienki za pomoc
user profile image
Gość

14-09-2017
BARDZO dobre
Informacje
Przyrodo, witaj! 4
Autorzy: Gromek Ewa, Kłos Ewa, Kofta Wawrzyniec, Laskowska Ewa, Melson Andrzej
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

12041

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Udostępnij zadanie