Przyroda

Przyrodo. witaj! 6 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Scharakteryzuj państwa alpejskie pod względem rozwoju 4.51 gwiazdek na podstawie 59 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Przyroda

Scharakteryzuj państwa alpejskie pod względem rozwoju

3
 Zadanie

4
 Zadanie

5
 Zadanie

Przez długi czas podstawą egzystencji ludności zamieszkującej Alpy był wypas zwierząt. Tego typu gospodarka dominowała tu aż do połowy XX wieku. Liczne wyprawy podejmowane w celu zdobycia Mont Blanc przyczyniły się do przemian gospodarczych w regionie. Pasterskie osady zaczęły przekształcać się w ośrodki turystyki górskiej. W tym samym czasie coraz większą popularnością zaczęły cieszyć się kurorty lecznicze - uzdrowiska funkcjonujące na bazie wód mineralnych. W XIX wieku zaczęło się rozwijać narciarstwo, które do tej pory jest podstawą dochodu większości gmin położonych w regionie. Dziś Alpy są jednym z największych regionów turystycznych świata. Odwiedza je rocznie około 120 mln turystów. Dominuje wypoczynek aktywny.

DYSKUSJA
user profile image
Krystian Skrodzki

14 kwietnia 2017
prosze bardzo piszcie krucej ja nawet nienapisalem tego połowe
user profile image
Monika

7427

15 kwietnia 2017
@Krystian Skrodzki Cześć, zawsze możesz zrobić krótsza własną notatkę, wzorując się na naszej odpowiedzi. Wtedy jest pewność że nikt nie będzie miał tak samo jak ty. Pozdrawiamy!
Informacje
Przyrodo, witaj! 6
Autorzy: Ewa Gromek, Ewa Kłos, Wawrzyniec Kofta, Ewa Laskowska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

7427

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Zobacz także
Udostępnij zadanie