Matematyka

Matematyka wokół nas 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Oblicz. a) (3 1/2+ 1 1/2)*3/5 4.54 gwiazdek na podstawie 50 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Oblicz. a) (3 1/2+ 1 1/2)*3/5

1
 Zadanie

a)   `(3 1/2+1 1/2)*3/5=5*3/5=3`                                                                                               

         `3 1/2+1 1/2=5`

b)    `(2 2/3-4/5)*1 3/7=``1 13/15*1 3/7=28/15*10/7=8/3=2 2/3`                                                                        

 `2 2/3-4/5=2 10/15-12/15=1 25/15-12/15=1 13/15` 

 

c)   `(15 2/3-7 1/2): 1 1/2=8 1/6: 1 1/2` `=49/6:3/2=49/6*2/3=49/9=5 4/9`                                                 

 `15 2/3-7 1/2=15 4/6-7 3/6=8 1/6` 

 

d)   `2*(1/3)^2+3*(1/2)^3=2*1/9+3*1/8=` `2/9+3/8=16/72+27/72=43/72`                               

`(1/3)^2=1/3*1/3=1/9` 

`(1/2)^3=1/2*1/2*1/2=1/4*1/2=1/8`

  `2*1/9=2/9`

 `3*1/8=3/8`

e)   `4 1/2*1 1/3-2 2/5*5/7=6-1 5/7=` `5 7/7-1 5/7=4 2/7`                                                 

`2 2/5*5/7=12/5*5/7=12/7=1 5/7` 

` `

f)   `1 2/3-5/6+2 1/10:1 6/15=1 2/3-5/6+1 1/2=` `5/6+1 1/2=5/6+1 3/6=1 8/6=1 4/3=2 1/3`                      

 `2 1/10:1 6/15=21/10:1 2/5=21/10:7/5=21/10*5/7=` `3/2=1 1/2`

  `1 2/3-5/6=1 4/6-5/6=10/6-5/6=5/6`

g)   `(5/8+1/2):1 1/2-1/3=9/8:1 1/2-1/3` ` ` `=3/4-1/3=9/12-4/12=5/12`                                                      

 `5/8+1/2=5/8+4/8=9/8`

`9/8:1 1/2=9/8:3/2=(9:3)/(8:2)=3/4` 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Daniel

2512

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie