Matematyka

Matematyka wokół nas 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań. a) 5 3/10-2 4/5-1 3/4 4.56 gwiazdek na podstawie 32 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań. a) 5 3/10-2 4/5-1 3/4

10
 Zadanie

1
 Zadanie

`a)\ 5 3/10-2 4/5-1 3/4=` 

       `=5 3/10-2 8/10-1 3/4=` 
       `=4 13/10-2 8/10-1 3/4=2 5/10-1 3/4=2 1/2-1 3/4=2 2/4-1 3/4=1 6/4-1 3/4=3/4`  


`b)\ 12 5/6-10 2/3+7 3/5=` 
       `=12 5/6-10 4/6+7 3/5=` 
       `=2 1/6+7 3/5=` `2 5/30+7 18/30=9 23/30` 

 

`c)\ 36/35-5/7-5/35=` 
       `=36/35-25/35-5/35=` 

        `=11/35-5/35=6/35` 

 

`d)\ 6 3/10+3 4/5-3 2/5+3 1/2=` 
        `=6 3/10+3 8/10-3 2/5+3 1/2=` 

        `=9 11/10-3 4/10+3 5/10=` `6 7/10+3 5/10=` `9 12/10=10 2/10=10 1/5` 

 

`e)\ 10 1/6-(12 3/4-7 5/6)-3 1/2=` 

       `=10 1/6-(12 9/12-7 10/12)-3 1/2=` `10 1/6-(11 21/12-7 10/12)-3 1/2=` 

 

        `=10 2/12-4 11/12-3 6/12=9 14/12-4 11/12-3 6/12=` `5 3/12-3 6/12=` `4 15/12-3 6/12=` `1 9/12=1 3/4` 

 

`f)\ 1 3/4+(99 7/20-89 2/5)-1 1/2=` 
         `=1 15/20+(98 27/20-89 8/20)-1 10/20=`   

          `=1 15/20+9 19/20-1 10/20=` `10 34/20-1 10/20=` `9 24/20=10 4/20=10 1/5`                  

           
       ` `

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

12 grudnia 2017
Dziekuje
user profile image
Gość

5 grudnia 2017
dzięki
user profile image
Gość

24 listopada 2017
Dzięki
user profile image
zuzawasik

1

20 listopada 2017
Dzięki za pomoc
user profile image
Gość

14 listopada 2017
DZIENA
user profile image
Bogumiła

4 listopada 2017
Dzięki za pomoc :):)
user profile image
Adrianna

2 października 2017
Dziękuję :)
Informacje
Matematyka wokół nas 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1
Autorzy: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Daniel

1725

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie