Matematyka

Matematyka wokół nas 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Wpisz w okienka wyniki działań, a następnie w miejsce kropek wpisz odpowiedni znak: <,> lub=. a) 2/8+4/8 4.58 gwiazdek na podstawie 12 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Wpisz w okienka wyniki działań, a następnie w miejsce kropek wpisz odpowiedni znak: <,> lub=. a) 2/8+4/8

4
 Zadanie

5
 Zadanie

a)   ` `

`2/8+4/8`         `<`           ` 1/8+6/8`

`6/8`                                `7/8`

b)

`8/11+4/11`         `=`         `10/11+2/11` 

`12/11`                            `12/11`

c)

`1 1/5+3/5`         `>`          `2/5+3/5`

`1 4/5`                             `5/5=1`

d)

`15/25+10/25`       `=`         `20/25+5/25`

`25/25=1`                     `25/25=1`

e)

`1 1/6+2 5/6`        `>`       `1 4/6+2 1/6`

`3 6/6=4`                    `3 5/6`

f)

`9/16+8/16`        `=`         `1+1/16` 

`17/16=1 1/16`                   `1 1/16`

g)

`7/9-4/9`           `<`         `7/9-3/9`

`3/9`                               `4/9`

h)

`2-3/5`                `>`         `2/3+1/3`

`1 5/5-3/5=1 2/5`                 `3/3=1`

i)

`17/20-9/20`         `=`        `19/20-11/20`

`8/20`                             `8/20`

j)

`10/13+5/13`          `>`        `7/13+5/13`

`15/13`                               `12/13`

k)

`1 3/4-1/4`            `>`         `6/4-3/4`

`1 2/4`                                `3/4`

l)

`38/100-13/100`        `>`       `33/100-9/100`

`25/100`                             `24/100`

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

27 listopada 2017
thanks
user profile image
Michalina

17 października 2017
Dziękuję!
user profile image
Gość

6 lutego 2017
dzięki
Informacje
Matematyka wokół nas 5. Zeszyt ćwiczeń cz. 1
Autorzy: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Daniel

1693

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Koło i okrąg

Okrąg o środku S i promieniu długości r (r – to długość, więc jest liczbą dodatnią, co zapisujemy r>0) jest to krzywa, której wszystkie punkty leżą w tej samej odległości od danego punktu S zwanego środkiem okręgu.

Inaczej mówiąc: okręgiem o środku S i promieniu r nazywamy zbiór wszystkich punków płaszczyzny, których odległość od środka S jest równa długości promienia r.

okreg1
 

Koło o środku S i promieniu długości r to część płaszczyzny ograniczona okręgiem wraz z tym okręgiem.

Innymi słowy koło o środku S i promieniu długości r to figura złożona z tych punktów płaszczyzny, których odległość od środka S jest mniejsza lub równa od długości promienia r.

okreg2
 

Różnica między okręgiem a kołem – przykład praktyczny

Gdy obrysujemy np. monetę powstanie nam okrąg. Po zakolorowaniu tego okręgu powstanie nam koło, czyli zbiór punktów leżących zarówno na okręgu, jak i w środku.

okrag_kolo

Środek okręgu (lub koła) to punkt znajdujący się w takiej samej odległości od każdego punktu okręgu.
Promień okręgu (lub koła) to każdy odcinek, który łączy środek okręgu z punktem należącym do okręgu.

Cięciwa okręgu (lub koła) - odcinek łączący dwa punkty okręgu
Średnica okręgu (lub koła) - cięciwa przechodząca przez środek okręgu. Jest ona najdłuższą cięciwą okręgu (lub koła).

Cięciwa dzieli okrąg na dwa łuki.
Średnica dzieli okrąg na dwa półokręgi, a koło na dwa półkola.

kolo_opis
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie