Klasa
III gimnazjum
Przedmiot
Matematyka
Wybierz książkę
Matematyka z plusem 3, Podręcznik

10

Rozwiązanie

a) Łódź odbiła (lekko oddaliła się od brzegu  - wykres rośnie), a następnie płynęła wzdłuż brzegu (odległość od prawego brzegu jest ciągle taka sama), później Jurek dopływa do lewego brzegu - odległość od prawegi brzegu zwiększa się (wykres rośnie), Jurek odpoczywa - wykres stały. Jest to trzeci wykres

b) Czas odpoczynku Jurka obrazuje stały "kawałek" wykresu, który jest zarazem najzwyżej położony, ma on długość 4 jednostek poziomych, czyli Jurek odpoczywał przez 4 min (1 jednostka pozioma odpowiada 1 minucie) 

20-4=16 min - tyle czasu Jurek spędził na wodzie (pozioma rozpiętośc wykresu to 20, a 4 min Jurek spędził na brzegu)

c) Szerokość rzeki można odczytać dzięki pionowej rozpiętości wykresu, która wynosi 10 jednostek. 1 jednostka pionowa to 1m, czyli rozpiętość rzeki wynosi 10 m.

Odległość od prawego brzegu to 3m (3 jednostki - wysokość na jakiej znajduje się pierwszy odcinek poziomy). 10m-3m=7m - odległośc od lewego brzegu rzeki. 

d) Jest to wykres drugi (na pierwszym wykresie np. dla 10 min określono dwie odległości od brzegu - nie jest to możliwe, bo kolega nie może znajdować się w dwóch miejsach na raz)

Opis wykresu:

Adrian wsiadł do łodzi przycumowanej do lewego  brzegu rzeki (ponieważ wykres pokazuje, że położenie Adriana to 10m od prawego brzegu), łódź odbiła i przez jakiś czas płynęła wzdłuż brzegu.Następnie Adrian dopłynął na środek rzeki i przez 6 minut łodź płynęła równolegle do brzegów. Potem Adrian dopłynął do prawego brzegu.

Czy ta odpowiedź Ci pomogła?

3

Avatar autora

Paweł

Nauczyciel matematyki

55 009